Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Efter larmavbrottet: "Obehagligt när man bor 35 mil bort från sin 89-åriga mor"

/
  • Alla 600 trygghetslarm i Söderhamn sattes ur funktion under nio timmar på onsdagen. Många äldre kunde varken ringa eller larma hemtjänsten.

Dagen efter att kommunens alla 600 trygghetslarm var satta ur funktion kan hemtjänstchefen ändå konstatera att rutiner följdes och att ingen kom till skada.

Annons

Det var på onsdagsförmiddagen som i stort sett all fast telefoni slutade att fungera inom Söderhamnsområdet.

Därmed blev också cirka 600 av kommunens trygghetslarm satta ur funktion. Många äldre kunde varken ringa eller larma under nio timmar.

– Det här har hänt förut att larmen slutar att fungera bland annat på grund av åsknedslag. Vår personal vet vad de ska göra när larmen inte fungerar. Då gör vi fler besök till de som det är extra skört omkring och till de som brukar larma ofta, berättar Birgitta Löjdström som är verksamhetschef för kommunens hemtjänst och vård- och omsorgsboende.

Läs mer: Problem med telefonin i Söderhamn – många äldre kan inte larma

Den första informationen från Telia var att felet skulle ha varit lagat vid lunchtid, men klockslaget sköts hela tiden framåt under eftermiddagen. Det dröjde ända fram tills på kvällen innan larmen fungerade igen.

– Att Telia sa att det skulle vara ett kort avbrott kan vara anledningen till att det inte fanns någon information på kommunens hemsida. Men det är ingen ursäkt – vi borde förstås ha informerat och skrivit vad som händer och berättat vilka rutiner vi har när larmet inte fungerar.

Flera anhöriga till äldre med trygghetslarm hörde av sig till Helahälsingalnd.se för att få information.

– Jag ringde också runt till bekanta i Söderhamn och fick tag på en som besökte min mor och berättade att hon inte kunde larma. Men utan den informationen hade hon ju kunnat bli liggande och larma utan att veta att larmet inte gick fram. Det känns obehagligt när man bor 35 mil bort från sin 89-åriga mor, berättar en anhörig.

Rutinerna med extrabesök har fungerat men inte informationsdelen.

– Alla enhetschefer hade möte på torsdagsförmiddagen och vi kunde konstatera att personalen har varit lugn och trygg i sina arbetsuppgifter. Det finns naturligtvis saker som vi aldrig kan förutse, men informationen kan bli bättre så vi slipper onödig oro, säger Birgitta Löjdström.

Läs mer: Mobilavbrott när strömmen försvann – äldre blev utan trygghetslarm

Mer läsning

Annons