Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dubbla räkningar för Söderhamn Näras el-kunder

E-on avslutar sitt samarbete med Söderhamn Nära.

Nu tvingas 7 000 kunder i Söderhamn betala dubbla fakturor och all kontakt sker med E-ons centrala kundtjänst.

- Det blir större utbud och fler tillvalsmöjligheter, säger Lars Lagerkvist, vd på E-on Försäljning.

Annons

I dagarna har omkring 7 000 kunder som får sina elfakturor från Söderhamn Nära, tidigare Söderhamn Energi, fått ett brev hem från energijätten E-on.

E-on meddelar att kunderna hädanefter kommer att få fakturan på energiförbrukningen från dem i stället.

Egentligen har kunderna hela tiden köpt sin el från E-on, i och med att Söderhamn Elförsörjning sedan 1998 varit helägt av Sydkraft, som senare blev E-on.

I drygt tio år har det som nu heter Söderhamn Nära haft hand om faktureringen och kundtjänsten åt E-ons kunder.

Men nu har samarbetet avslutats, och E-on väljer att plocka hem sina kunder.

Själva eldistributionen kommer dock fortfarande ägas av Söderhamn Nära, vilket innebär att kunderna nu mer tvingas betala för elnätet på en faktura, och för förbrukningen på en annan.

Men förutom de dubbla fakturorna tycker inte E-on Försäljning AB:s vd Lars Lagerkvist att det finns några nackdelar för kunderna.

- Jag kan inte se det. De får ett större utbud och fler tillvalsmöjligheter, säger han.

Mer läsning

Annons