Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Det ser segt ut"

/
  • Åkeribranschen har tuffa år och lokala aktörer kämpar för att överleva.

Ett anrikt Söderhamnåkeri nådde vägs ände och konkurs.
Peter Sundberg, vd för Lastbilscentralen, är inte förvånad.
– På godssidan är det jäkligt tungt lokalt.

Annons

På tisdagen meddelade Glenn Nylunds Åkeri i Söderhamn, verksamt sedan 1934, att konkursen är ett faktum. Ännu en liten godstransportör fick bromsa in, samma öde drabbade Bröderna Brändts Åkeri för tre år sedan.

Peter Sundberg, vd för Lastbilscentralen i Söderhamn där 35 delägare erbjuder transport och entreprenad, har insyn i branschen. Även om de han företräder inte sysslar med godskörning i första hand så känner han till villkoren.

– På godssidan där de har varit är det hårt. De har jobbat för de stora drakarna som Schenker och där är det uppenbarligen tungt. För övrigt är det också en dålig marknad men vi har anpassat resurserna för att klara det bättre.

Är du förvånad över konkursen?

– Nej, inte alls.

Även för företag som erbjuder transport och entreprenad är tillvaron tuff, säger vd:n.

– Vi skulle vilja se tre, fyra byggkranar på stan. Marknaden är stendöd som sådan. Det är ingen byggnation och därför har vi anpassat utbudet.

Hur ser framtiden ut i branschen?

– Vi trodde när X2000 kom att det skulle komma industrier från Stockholm tack vare närheten men så blev det inte. Det ser segt ut. Och kommunen gör inte så många knop, det ser man på rankingen av företagarklimatet.

Hur skulle kommunen kunna underlätta?

– Lite byggnationer. Faxeholmen vill ju bygga men det kommer aldrig i gång. Det måste sitta i logistiken hos kommunen.

Mer läsning

Annons