Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Det känns som ett omvänt bankrån"

En pensionerad man från Sandarne tog sig nyligen in till Söderhamn för att betala sina räkningar på Swedbanks kontor. Precis som han brukar göra. Men den avgift banken tog ut för besväret gjorde honom bestört.

Annons

- Tidigare har personalen i kassan alltid sagt "du vet väl att det kostar 50 kronor att betala en räkning". Det är ganska dyrt men jag är beredd att betala det, berättar mannen, som vill vara anonym.

Men den här gången sa banktjänstemannen att det kostade 150 kronor. Per räkning. Och eftersom mannen hade tre räkningar att betala fick han punga upp 450 kronor. Den första september tredubblade nämligen Swedbank priserna för att betala över disk.

- Det känns som ett omvänt bankrån, säger mannen som sedan flera år har både bankkonto och bankfack hos Swedbank.

Enligt Annelie Storm-Andersson, kontorschef på Swedbank i Söderhamn, beror prishöjningen på att man från bankens sida vill minska tiden som läggs på transaktioner och därigenom skapa mer tid för rådgivning.

- Då får vi mer tid för att hitta andra lösningar som är billigare för kundens behov, säger hon.

Hon tycker att mannen som känner sig rånad istället borde komma in till banken och diskutera andra sätt att sköta sina betalningar. Det tidigare priset, 50 kronor, gäller fortfarande för de som köpt ett kundpaket hos banken, vilket kostar minst 39 kronor per månad.

Är inte det här ett sätt att tvinga på era kunder tjänster de inte vill ha?

- Vi tvingar ingen, kunden gör som den vill, säger Annelie Storm-Andersson.

Jan Bertoft är generalsekreterare för paraplyorganisationen Sveriges konsumenter, som bland annat har pensionärsorganisationer bland sina medlemmar. Han ser de här avgifterna som en rättvisefråga där redan utsatta grupper drabbas hårt. Pensionärer, vissa invandrargrupper och andra som inte har tillgång till eller är vana vid modern teknik.

- 150 kronor för att ta hand om en räkning är ju absurt, rent barockt. Det motsvarar naturligtvis inte bankens kostnad för att ta hand om en räkning. I själva verket är det en ren straffavgift för att ändra kundernas beteende.

Mer läsning

Annons