Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Cancersjuk 87-åring lurades av teleoperatörer

/

Telefonförsäljare som säljer abonnemang är källan till många konsumenttvister. För anhörigas räkning brottas Lennart Bergman med två sådana ärenden samtidigt.

Annons

Lennart Bergmans far Åke var 87 år och svårt cancersjuk. En dag i våras blev han uppringd av en försäljare som ville att han skulle teckna ett nytt telefonabonnemang. Åke var tveksam men telefonförsäljaren var påstridig. Till sist lät han sig övertalas.

Uppsägningen av Åkes dåvarande abonnemang skulle Telespar fixa. Det resulterade i att Åke fick betala en straffavgift till Telia eftersom han tecknat upp sig där för en tid framåt. Dessutom visade sig det nya abonnemanget vara dyrare än hans gamla.

- När han märkte det ville han säga upp det, men då hade de fått honom att skriva på för 24 månader så det fick han inte, berättar Lennart.

Den 16 juli dog Åke. Men abonnemanget gick fortfarande inte att säga upp. Lennarts mor är intagen på ett korttidsboende och har inget behov av någon fast telefon. Lennart gick till konsumentvägledare Berith Landén för att få hjälp.

- Hon ringde till företaget och nu vill de att vi ska skicka en dödsattest för att bevisa att han är död. Då kommer abonnemanget förhoppningsvis att sägas upp, säger han.

Telespar förekommer i ytterligare två fall hos konsumentvägledaren i Söderhamn. I det ena har företaget nyligen gett med sig och gått med på att säga upp abonnemanget.

Läs mer om Lennarts tvister med teleoperatörer i måndagens Söderhamns-Kuriren.

Mer läsning

Annons