Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Buller och damm i skolan

Störande ljud, böjda och vridna arbetsställningar och många lyft.
Arbetsmiljön i skolan är inte den bästa, konstaterar GävleDala Företagshälsa, som har kontrollerat hur musik-, slöjd och idrottslärare har det på jobbet.

Annons

I barn- och utbildningsnämndens handlingsplan för 2011 finns en särskild punkt som handlar om arbetsmiljön för slöjd-, musik- och idrottslärare.

Uppdraget gick till GävleDala Företagshälsa, som har besökt Norrtullskolan, Stenbergaskolan, Bergviksskolan och Vågbroskolan.

Man har undersökt:

• Fysiska belastningar

• Mentala belastningar

• Störande ljud

Gemensamt för alla de fyra skolorna är att det är bullrigt på olika sätt, och att buller kan leda till ökade muskelspänningar, trötthet och koncentrationssvårigheter.

Även den mentala belastningen som finns i skolan påverkar lärarna negativt. Under sådana förhållanden tar det längre tid att läka och återhämta sig, enligt rapporten.

När det gäller de fysiska belastningsbesvären är det framför allt de böjda och vridna arbetsställningarna som kan ge skador, och det kan vara påfrestande att stå och gå på hårda golv hela dagarna.

När det gäller Norrtullskolan har idrottslärarna klagat på utdömda redskap i gymnastikhallarna. Där upplever lärarna att det finns en tidspress och att klasserna är stora.

På Vågbroskolan behövs bättre belysning i syslöjdslokalen. Bullernivån måste sänkas och schemat ses över så att lärarna får längre pauser mellan lektionerna.

I Stenbergskolan behöver bullernivån sänkas i gymnastiksalen. Där rekommenderar man att idrottslärarna att använda mikrofon för att spara rösten.

På Bergvikskolan behöver bullernivåerna sänkas och akustiken förbättras i hemkunskapslokalen och syslöjdslokalen.

Rapporten har ringat in problemen på skolorna, och nu är det upp till barn- och utbildningsnämnden att ta ställning till vad som ska åtgärdas och när det ska göras.

Mer läsning

Annons