Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Blanda elever bäst för alla

/
  • - Det finns många elever som drömmer om att sitta i en liten grupp, men ingen drömmer om att sitta i en grupp som definieras av problem, säger Haningerektorn Ulf Linder.

Haninge kommun har lång erfarenhet av att blanda alla elever. Där blir ingen stämplad som ett problem.

Lärare och chefer är överens om att deras arbetssätt är bäst, och det syns i betygen.

Annons

Ingen tjänar på särskilda undervisningsgrupper där man samlar elever med särskilda behov.

Det säger Ulf Linder, 7-9-rektor i Haninge söder om Stockholm. Han och all annan skolpersonal i kommunen har jobbat med Synvändan sedan 2006. Det är ett arbetssätt som innebär att alla elever ska gå tillsammans, alla ska bli sedda som människor med individuella behov. Alla människor har mer eller mindre särskilda behov om man hårdrar definitionen.

Söderhamns kommun håller också på att införa Synvändan.

Skolan i Haninge kommun vill inte stämpla någon som problemelev, ingen ska isoleras i en "problemgrupp". Det är fel människosyn, menar Ulf Linder.

- Man ska ha rätt att slippa hamna i en problemgrupp, det mår ingen bra av. Det är positivt för alla elever att ingå i ett sammanhang och få del av styrkan i en större grupp, säger Ulf Linder som är rektor på Söderbymalmsskolan i Handen, centralorten i Haninge kommun.

Det finns fortfarande elever i Haninge som går i särskilda grupper. Men då är det av pedagogiska skäl och inte för evigt. Det kan vara att man läser vissa ämnen i en mindre grupp under en tid. Det blir en positiv särskiljning istället för en negativ, enligt Ulf Linder.

I måndags knivhögg en elev en lärare på Bergviksskolan. I onsdags sa läraren att Söderhamn bör återinföra de särskilda undervisningsgrupper som stängdes i våras.

Ulf Linder i Haninge uttalar sig inte om Söderhamn, men menar alltså att särskilda grupper är fel väg att gå.

En konkret åtgärd på hans skola har varit att en elevassistent fångar upp elever när de kommer till skolan. Några elever är välkomna från halv åtta. Den vuxna äter frukost tillsammans med dem, och pratar kanske om hur det är hemma och fokuserar på skoldagen. Även högstadieelever behöver uppmärksamhet.

Mer läsning

Annons