Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bildspel: Rullande cruisingfest i Söderhamn

/

Redan långt innan utsatt tid började både bilar och åskådare samlas på busstorget i Söderhamn. Och direkt på slaget 17.00, när gågatan öppnades för trafik, började bilarna rulla genom staden.

Annons

Lördagen gick i bilarnas och motorernas tecken i Söderhamn. SMK Hälsinge bjöd in till dragracing på motorstadion, medan Söderhamn American Cars körde sin traditionsenliga cruising på eftermiddagen och kvällen. Och man kan inte säga annat än att arrangörerna hade tur med vädret. Solen strålade från en klarblå himmel, och lockade ut många intresserade för att se på bilarna.

Ordförande i Söderhamn American Cars, Gunnar Jonsson, berättar att det här är sjunde året som klubben står som arrangör för cruisingen. Men cruisingen som företeelse har funnit mycket längre än så. Tidigare år har man anordnat en bilutställning samtidigt, men nu kör man rullande utställning, som Gunnar Jonsson uttrycker det. Gågatan, som annars är stängd för all biltrafik, öppnas upp för några timmar och agerar arena för den rullande utställningen. Men inte vilka bilar som helst får köra där. Trafikvakter stod och kontrollerade att det bara var amerikanare och veteranbilar som svängde in på gågatan.

Publiken sitter bänkade efter gatan och tittar på alla bilar som i sakta mak glider förbi.

– Ibland är de så nära att man är rädd att man ska köra över fötterna på någon, säger Jim Hedqvist från Norberg, som hört talas om cruisingen i Söderhamn och ville uppleva den själv med sin 1963-års Impala.

Många hade varit och tittat på dragracingen under dagen, däribland Evonne Silverkvarn från Söderala. Hon körde sin 50-årspresent, en Ford Anglia från 1964.

– Bilen blev så dammig att jag var tvungen att åka på en bensinmack och tvätta av den, berättar hon om den lilla röd-vita Anglian.

Jonas Andersson från Hudiksvall hade varit med och tävlat ute på motorstadion med sin Dodge Coronett från 1968. Bästa tiden blev 6,72 och med en slutfart på nästan 180 kilometer i timmen på 201 meter. Trots att det sitter en strokad 440 på 600 kubiktum under motorhuven, säger Jonas att det går bra att cruisa med bilen också. Men det blev säkert en eller annan burn-out också.

– Däcken kommer nog att rulla lite längre än karossen gör i kväll, säger han och skrattar.

Mer läsning

Annons