Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Avtalet med Söderhamns snöröjare förbättras efter hård kritik

Det kom mycket snö och hundratals klagomål på snöröjningen.
Nu har kommunen haft ett möte med den nye entreprenören Söderhamns byggröjning om vad som brast och vad som kan förbättras.
– Båda parter är nöjda med samtalet, säger tekniske chefen Lars Stål.

Annons

Runt 270 arga samtal och mängder av mejl var vad gatuchefen Karina Nylander fick ta emot under och efter det senaste snöovädret.

Kommunens tekniske chef Lars Stål var ändå rätt nöjd med det han såg.

– Vi har gått från 40 entreprenörer till en och med tanke på att det var första gången som det var skarpt läge för Söderhamns byggröjning tycker jag de gjorde bra ifrån sig. Men självklart ska vi ta reda på orsaken till varför det tog sådan tid att få bort snön från vissa vägar, konstaterade han.

Läs mer: Eva, 92, och Ossian 96, insnöade i fyra dagar – vi tar oss inte ens till postlådan

Under torsdagen kallades entreprenören till ett möte i förvaltningshuset och under fredagen träffade Lars Stål Karina Nylander och gatu- och parkchefen Kjell Lind för att diskutera vilka åtgärder som ska vidtas.

– Mötet med Söderhamns snöröjning var väldigt positivt. Både de och vi hade ett antal frågor som måste redas ut. Vi har till exempel skrivit in i avtalet hur många fordon som får vara ute. Där måste vi nog vara mer flexibla i framtiden, säger Lars Stål.

Läs mer: Stark kritik mot Söderhamns nya snöröjning

Mötet resulterade i att de tog fram en rad olika förbättringsområden som diskuterades under fredagens chefsmöte.

Lars Stål vill inte gå in på några detaljer, utan menar att det är något som ska diskuteras med Söderhamns byggröjning i första hand. Men avtalet kommer att skrivas om på några ställen.

– Det handlar om förbättringar som både de och vi föreslagit och jag är helt övertygad om att det kommer att bli ännu bättre plogat vid nästa snöoväder, säger han.

Läs mer: Söderhamnarna förbannade – 130 samtal om snökaoset

Avtalet mellan Söderhamns kommun och Söderhamns byggröjning innehåller sex tätskrivna sidor och i de särskilda föreskrifterna kan man läsa att all mediekontakt rörande vinterväghållning ska skötas av beställaren, alltså kommunen.

Ni lägger alltså munkavle på snöröjarna?

– Så ser inte jag det. När det är många som håller på med snöröjningen som kommunen har ansvaret för är det viktigt att cheferna Karina Nylander och Kjell Lind hela tiden blir uppdaterade och kan svara på frågor, säger Lars Stål.

Men det kan tolkas som att inte Söderhamns byggröjning får svara på medias frågor. Borde det inte vara rimligt att snöröjarna får uttala sig om det arbete de har utfört?

– Det är klart att man får ringa företaget, men det är ändå vi som har ansvaret och ska kunna redogöra över varför det ser ut på det ena eller andra sättet.

Äntligen! Nu finns Helahälsingland som app. Ladda ner här, till Iphone eller till Android!

Iphone: App Store

Android: Play Butik

Mer läsning

Annons