Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Arizona finns till hands dygnet runt

/
  • Tidigare var Arizona en stridsbåt, numera finns hon i jour dygnet runt och ägs av Sjöräddningssällskapet  i Söderhamn. 40 knop gör Arizona som mest och då går det fort.

Precis som vanligt har Sjöräddningssällskapet sju personer i jour.

Trots att midsommar är en känd fyllehelg är skeppare Thomas Lingman inte orolig.

- Det brukar vara lugnt till sjöss under midsommar, hittills var vi i varje fall varit förskonade från allvarliga olyckor, säger han.

Annons

Fem år har gått sedan Sjöräddningssällskapet bildades i Söderhamn. I dag har de drygt 40 frivilliga i besättningen som är indelade i fyra jourlag. Dag som natt är de i beredskap.

- Vi som är med har alla ett gemensamt intresse, vi älskar havet och båtar, säger Thomas Lingman när vi kliver på Arizona som en gång var en stridsbåt.

En stridsbåt 90 E, om vi ska vara korrekt. E:et står för enkel vilket innebär att hon är lite kortare och enmotorig.

Numera ligger hon vid kaj i Stugsund och går bara ut för att rädda folk i sjönöd eller hjälpa medlemmarna om de får problem med sina båtar.

- Det är en härlig båt, 40 knop kan vi få upp henne i om det skulle behövas. Då går det fort, säger Linus Krantz som är en av de yngsta i gänget med sina 19 år.

Det är med honom, skeppare Thomas Lingman och Per-Yngve Velander som vi ger oss av ut i skärgården.

Vädret är i det närmaste perfekt och efter kajkanten sitter som vanligt tappra strömmingsfiskare. Lite längre ut biter vinden tag i kroppen, men känslan av frihet, den blåser inte bort i första taget.

- För mig är det självklart att vara med, jag bor ute på Stora Loppskär, eller Lappskär som vissa envisas med att kalla det. Det här är en del av livet, säger Per-Yngve Velander som till vardags är polis i Söderhamn.

Han berättar att på båten har de olika uppdrag, är man inte skeppare eller maskinist så är man sjukvårdare eller räddningspersonal. Alla är utbildade och vet vad de ska göra om olyckan är framme.

Och visst har de både varit med om drunkningar och allvarliga tillbud, men på det stora hela flyter båttrafiken som den ska. Inte ens nu, i samband med midsommarhelgen, räknar de med några större bekymmer.

- Efter hälsingekusten vet båtägarna vad de sysslar med. Det är sällan det förekommer buskörning i våra vatten, konstaterar Thomas Lingman.

Tittar man på statistiken blir Sjöräddningen utkallad ungefär två gånger per vecka. Då handlar det oftast om problem med båtar.

- När det går ett larm väljer sjöräddningscentralen i Göteborg den båt som befinner sig närmast. Eftersom Kustbevakningen är stationerad i Hudiksvall är det oftast vi som rycker ut om det händer något efter Söderhamnskusten, säger Thomas Lingman.

Enligt honom råder det ingen konkurrens om uppdragen, snarare har de ett utbrett samarbete med Kustbevakningen.

Ackompanjerad av måsskrik och motorbuller får vi veta att Sjöräddningssällskapet är helt ideellt och lever på gåvor, donationer och medlemsavgifter. Med tanke på det tycker Thomas Lingman att det är fantastiskt med den båtpark de har runt om i landet.

- Tidigare var det rätt så glest med Sjöräddningens båtar efter Norrlandskusten. Men under senare år har det kommit fler och fler, säger han.

Förutom i Söderhamn finns numera Sjöräddningen även i Gävle, Sundsvall och Härnösand.

Nej, det går inte att ta miste på hur nöjda de är med att kunna vara den där hjälpande handen.

Mer läsning

Annons