Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Anmäler dålig AC-service till ARN

Bilen lämnades in för AC-service 2010.
Sedan dess har det bara kostat pengar, men inget har blivit bättre. Bilägaren anmäler nu Söderhamnsföretaget till ARN.

Annons

För mer än två år sedan lämnade en man sin bil hos ett företag i Söderhamn för en AC-service. Firman fyllde på gas i systemet, något som kostade 1 600 kronor. Men det blev ingen förbättring.

Ett år senare lämnade mannen in bilen igen för felsökning av AC:n. Då visade det sig att systemet läckte, och åtgärden som gjorts året innan hade alltså varit helt meningslös. Vid felsökningen bedömde företaget att det skulle kosta 4 400 kronor att åtgärda det som var fel. Enligt mannen skulle han även få betala för ytterligare en påfyllning av gas.

Sedan hittades även nya fel. Enligt mannen upptäcktes dessa inte vid felsökningen, utan senare. Firman ska ha sagt att några rör skulle bytas och att det skulle kosta 8 000 kronor.

Mannen anmäler nu företaget till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Han skriver i sin anmälan att han vill ha tillbaka de 6 000 kronor som han lagt ut på reparationen av AC:n. Han menar att det borde ha gjorts en felsökning redan vid första påfyllningen av gas 2010.

Mannen skriver att han har kontaktat företaget, men de har sagt att de inte kommer att betala tillbaka några pengar.

Ärendet ska nu utredas av ARN. Om ARN anser att ett företag gjort fel är det upp till företaget om man väljer att följa nämndens rekommendation eller inte. Beslut från ARN är alltså inte juridiskt bindande.

Mer läsning

Annons