Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Äldre kvinna bröt höftleden – blev liggande i timmar i väntan på ambulans

En äldre kvinna på ett äldreboende i Söderhamn bröt höftleden när hon föll ur sin rullstol.
Ambulans tillkallades, men ingen tog ett övergripande ansvar för henne efter att hon röntgats på Söderhamns sjukhus. Trots att hon fick vänta i timmar för transport till Hudiksvall fick hon ingenting att äta.

Annons

Kvinnan föll ur rullstolen på äldreboendet, hur länge hon blev liggande på golvet vet man inte. Men hon var inte fastspänd trots att hon ramlat flera gånger tidigare. Det framgår av den avvikelserapport som skickats till hälso- och sjukvårdsnämnden vid Region Gävleborg

När personalen upptäckte henne ringde de efter ambulans och runt halvtre tiden befann hon sig på röntgen vid Söderhamns sjukhus.

Där konstaterades en fraktur på höftleden och en sjuksköterska beställde en ambulans till Hudiksvalls sjukhus. Kvinnan mådde inte så bra och hade kräkts men läget bedömdes ändå som okej varefter man kom överens om att det handlade om ett prio 3-ärende och alltså inte så akut.

Läs också: Knivhöggs i hjärtat och nekades helikopter – regionens utredning tog tre år

Kvinnan flyttades till en avdelning på hälsocentralen och där blev hon enligt hennes dotter, liggande utan tillsyn fram till stängningsdags. Därefter forslades hon över till jourmottagningen i väntan på ambulansen.

Enligt avvikelserapporten föll patienten mellan stolarna då ingen tog det övergripande ansvaret under besöket på sjukhuset i Söderhamn. Hon fick heller inget att äta eller dricka trots att hon endast ätit frukost.

Läs också: Dåligt bemötande av ambulanspersonal

"Detta kan ha försämrat patientens tillstånd och i värsta fall varit livshotande. Patienten har vistats på ett flertal vårdinrättningar utan omvårdnad och ingen har reagerat på att hon äter Waran och är blek", står det bland annat att läsa.

Läs också: Nekad förlossning i sex städer

Från Söderhamns hälsocentral har den ansvarige vårdenhetschefen konstaterat att händelsen belyser en svag vårdkedja där patienten ska passera många trösklar och riskmoment innan hon till slut kommer fram till rätt vårdgivare.

Efter händelsen kontaktade vårdenhetschefen den ansvarige för kvalitetsarbete runt vårdkedjor och kommunikation för att se över rutinerna.

Läser du ofta nyheter i din mobiltelefon? Ladda ner vår nya app här, till Iphone eller till Android.

Iphone: App Store

Android: Play Butik

Mer läsning

Annons