Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Vi vill att lampan ska lysa på innehållet"

/
  • ALFTASKOLAN (7-9) 180 eleverAlternativ 1: Behålla skolan. Koncentrera all högstadieverksamhet hit. Alternativ 2: Stänga högstadieskolan och flytta 7-9 eleverna till Celsiusskolan. Alternativ 3: Oförändrat.
  • RUNEMOSKOLAN (F-6) 54 eleverAlternativ 1: Oförändrat. Alternativ 2: Oförändrat. Alternativ 3: Stänga Runemoskolan och/eller ytterligare en skola.
  • CELSIUSSKOLAN (7-9) 207 eleverAlternativ 1. Stänga högstadieskolan och flytta 7-9 eleverna till Alftaskolan. Alternativ 2. Behålla skolan. Koncentrera all högstadieverksamhet hit. Alternativ 3: Oförändrat.
  • VOXNABRUKS SKOLA (F-6) 21 eleverVäntar på besked om att bli en friskola. Förslaget är att lägga ner skolan i kommunens regi till sommarlovet 2012.
  • VIKSJÖFORS SKOLA (F-6) 48 eleverAlternativ 1: Oförändrat. Alternativ 2: Oförändrat. Alternativ 3: Stänga Viksjöfors skola och/eller ytterligare en skola.
  • KNÅDA SKOLA (F-6) 75 eleverAlternativ 1: Oförändrat. Alternativ 2: Oförändrat. Alternativ 3: Stänga Knåda skola och/eller ytterligare en skola.
  • ROTEBERG (F-6) 124 elever.Alternativ 1: Oförändrat. Alternativ 2: Oförändrat. Alternativ 3: Stänga Rotebergsskolan och/eller ytterligare en skola.
  • ALFTASKOLAN (F-6) Omkring 200 elever. Ingår inte i något av de tre alternativen i dag.
  • CELSIUSSKOLAN (F-6) 160 elever. Alternativ 1: Oförändrat. Alternativ 2: Oförändrat. Alternativ 3: Stänga Celsiusskolan och/eller ytterligare en skola.
  • LILLBOSKOLAN (F-6) 132 elever. Ingår inte i något av de tre alternativen i dag.

Under våren kommer alla kommuninvånare att få chansen att säga sitt om de planerade skolnedläggningarna. Men barn- och skolnämnden hoppas att man ska kunna se förbi var lokalerna finns.

– Och vi har inga egna ställningstaganden i det här läget, säger Håkan Englund (s).

Annons

Redan i början av 2000-talet gjordes en skollokalsutredning i kommunen. Den var färdig 2004 och delar av det innehållet lutar sig nämnden mot också i dag. Framför allt slutsatsen att det är innehållet som är viktigt.

– Det är väldigt lätt att det blir en kantring och att man bara pratar om lokalerna. Men även om slutresultatet är att det ska bli en omstrukturering av lokalerna i kommunen vill vi samtidigt skapa grunden för en av landets bästa skolor, säger Englund.

Nämnden vill se lokalutredningen och dess konsekvenser som en chans att göra en satsning på de skolor som blir kvar – för att de ska bli bättre.

Det finns en rad olika saker man måste titta på i den kommande utredningen, som kan väga för eller emot olika alternativ.

– 2015 ställs det högre krav på lärarbehörighet, och det kan innebära en del problem med småskoleverksamheten. Vi måste också titta på om det får några konsekvenser för gymnasieskolan om vi väljer en eller annan lösning.

Utredningen måste också ta ställning till vad det är möjligt att göra med lokalerna som blir tomma. En del lokaler kanske skulle kunna säljas, medan andra måste fyllas med annan verksamhet.

Men innan beslutet fattas väntar alltså en ordentlig medborgardialog, som är planerad att ske i april.

– De är jätteviktiga för oss. Vi har lagt tre förslag här men vi är påverkbara.

Han understryker också att skolorna inte är det första de valde att hitta besparingar i.

– Nej, de är inte det enda vi ser över nu. Och vi är tvingade att se över det, även om det inte är jättekul som politiker.

Mer läsning

Annons