Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Utan telefon i flera dagar

/
  • Hyresgäster i Triangeln i Edsbyn har haft problem med både telefoni och internet av och till under två-tre år. I helgen tröttnade Pecka Asikainen och kräver bättring.
  • Hur ska alla äldre i husen begripa sig på all teknik och elektronik? Undrar Pecka och visar hur skåpet med alla uppkopplingar för telefon, internet och tv ser ut.
  • Boven i dramat? Elektras servicepersonal misstänker att felet finns att hitta i en eller flera Megaphone-dosor. Härifrån går kopplingar till telefon och dator.

Både hyresgäster i Triangeln och hyresvärden Alfta-Edsbyns fastighets AB har tröttnat på den sårbara telofonin och internet-uppkopplingen i de båda husen.

Annons

Pecka och Rose-Marie Asikainen är två av hyresgästerna som har fått vänja sig vid att telefonen och internet plötsligt kan lägga av. Det har hänt dem 10 gånger under den tid de har bott i ett av husen. De har en av gångerna varit utan telefon/internet i fem dagar. Räddningen då var mobiltelefonen.

– Vi har haft väldiga problem sedan vi flyttade hit. Det är inte roligt när det blir på det här sättet. Sämst är att vi blir bollade mellan de olika operatörerna. Ingen verkar vilja ta ansvar. Hur går det om någon behöver ringa ett akutsamtal och inte har tillgång till mobil, säger Pecka Asikainen.

Hans granne, som vill vara anonym, hade på måndagen varit utan vanlig telefon sedan lördagen. Grannen var därmed den som drabbades längst denna gång. Det började redan på torsdag förmiddag, sedan fungerade telefonen igen på kvällen och hela fredagen innan det blev tyst på lördagen.

– Jag tycker det är förfärligt att det ska behöva vara så här. Det är tur att jag har min mobil, annars skulle jag vara helt ställd. Men det känns otryggt på något sätt, även dom som vill nå mig kommer ju förstås inte fram. Vi har billig telefoni, men den är väldigt sårbar, säger grannen.

Förvaltare Gunnar Lundh bekräftar att det var inte vanlig koppartråd som drogs in i husen, när de byggdes utan telefon samt även tv och internet kommer till husen via fiberkabel/bredband. Men även Gunnar Lundh är trött på problemen som har uppstått och lovar åtgärder.

– Det här är tyvärr en del av det moderna Sverige. Så här får det inte vara. Men jag ska ta tag i det och undersöka om det finns möjlighet att dra in vanlig koppartråd i efterhand, säger Gunnar Lundh.

När Gunnar Lundh fick reda på helgens senaste problem med telefoni och internet, så kontaktade han Elektra, som har serviceansvar, och som ryckte ut. Elektras personal kunde inte hitta något fel på internetuppkopplingen till husen, utan misstänker att felen finns i någon eller några av de Megaphone-dosor som varje hyresgäst har en av i sin lägenhet. Det är Megaphone som ansvarar för linjer och uppkopplingar inomhus.

Det är Helsingenet som är ansvarig för kabelnätet fram till husen, fram till en så kallad avlämningspunkt.

Pecka Asikainen berättar att deras första Megaphone-dosa blev trasig och de då fick en ny via posten. Pecka och Rose-Maries granne väntar på att få en ny dosa, men ingen hade dykt upp på måndagen.

Tidigare var trygghetslarmen i husen även kopplade till den sårbara telefonin. Men när problemen uppdagades så har socialtjänsten numera ett eget larmnät.

Mer läsning

Annons