Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Risk för flytt av industriproduktion

/
  • Körsträckorna kan variera mellan olika bilar och uppdrag. Vi har ett par bilar som kör över hela landet, säger vd Ulf Kopparmalms för Hali i Alfta.
  • En kilometerskatt eller vägslitageavgift kommer kraftigt att försämra konkurrenssituationen för de svenska transportföretagen och dess kunder, var en slutsats efter mötet i Alfta.
  • Jag är rädd att kilometerskatten är mer än en flirt med Miljöpartiet. Jag tror det är en skadlig skatt, säger riksdagsledamoten Anders Åkesson som även är Centerpartiets trafikpolitiska talesperson.

Kilometerskatt eller vägslitageavgift på avstånd och lastbilar skulle även slå hårt mot industrin och jobben utanför de riktigt stora tillväxtområdena. På den punkten var politiker och transportbransch överens efter en träff i Alfta häromdagen.

Annons

– Den rödgröna regeringen vill få oss att tro att detta handlar om en smart skatteväxling, det vill säga att styra över gods till järnväg genom höjda skatter för landsvägstransporter. Så är det inte eftersom kilometerskatt kommer att ha en mycket begränsad miljöeffekt, säger riksdagsledamoten Anders Åkesson (C) som även är ledamot i Trafikutskottet.

Åkesson hävdar att drygt 60 procent av alla godstransporter är under tio mil och inte lämpar sig för tåg.

Ulf Kopparmalms är vd för Hali i Alfta med 18 anställda och ett 10-tal lastbilar.

– Ett par av våra bilar kör över hela landet. För vår del skulle den föreslagna skatten säkert innebära ytterligare en miljon per år i skatteavgifter. På kort sikt skulle vi säkert få ut denna kostnad genom höjda avgifter, men på lång sikt är risken stor att företag flyttar sin produktion på grund av de ökade kostnaderna för sina transporter, säger Ulf Kopparmalms.

Regeringen presenterade i höstas förslaget på kilometerskatt eller vägslitageavgift, som enligt planerna ska dra in mellan fem och sju miljarder per år till staten. Pengarna ska användas till utbyggnaden av höghastighetståg, framkom under mötet.

I dag utreder regeringen förslaget och utredningen beräknas vara klar i december 2016. Trots det har Trafikutskottets medlemmar inte fått någon kontinuerlig information om utredningsarbetet.

– Vi har ingen löpande information. Jag vet inget mer än att det är en enmansutredning. Jag är väldigt upprörd. Det här kommer att leda till utslagning av företag och jobb i våra bygder och andra delar av landet utanför de riktigt stora befolkningscentra, säger Anders Åkesson.

Timmertransporter och godstransporter med lastbil präglar en bygd som Ovanåkers kommun. Även kommunpolitikern Björn Mårtensson (C) är kritisk till förslaget på en kilometerskatt.

– Den är en bestraffning av och ett slag mot landsbygden. Vi blir missgynnade. Vi som kommun är beroende av tillverkningsindustri och sågverk, som i sin tur är beroende av fungerande transporter. En kilometerskatt skulle slå oerhört hårt, säger Björn Mårtensson.

Han konstaterar att det också finns många åkerier i bygden som skulle drabbas hårt av skatten.

För den småländska åkerinäringen innebär den föreslagna skatten en kostnadsökning på mellan 600 och 700 miljoner per år, enligt Anders Åkesson.

– Det är en kostnad som givetvis förs direkt mot åkarens kund, till dig som kund och till industrin som köper frakten, säger Anders Åkesson.

Mer läsning

Annons