Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu testas supertimmerbilar för skogsbruket

/
  • Den 30 meter långa timmerbilen som tar fyra travar timmer testkörs sedan förra året på en dispenssträcka i Norrbotten.
  • Skogsägaren och järnvägsentusiasten tycker att en upprustning av järnvägen mellan Bollnäs och Orsa är ett bättre alternativ för timmertransporter än supertimmerbilar.

Det forskas just nu för fullt för att få fram timmerbilar som tar tyngre och längre laster. Med det hoppas skogsbolag och åkeriföretag få ner bränslekostnader och minska på koldioxidutsläpp. Det finns dock de som är skeptiska till de nya supertimmerbilarna.

Annons

Skogsbrukets forskningsinstitut Skogforsk studerar möjligheterna att frakta högre bruttovikt och kunna använda längre fordon vid virkestransporter. Minskad bränsleförbrukning, lägre koldioxidutsläpp och bättre lönsamhet för skogsbruket är några förväntade effekter.

Nils Gustav Olanders i Edsbyn som är både skogsägare och en av entusiasterna i föreningen Dala-Hälsinglands Järnväg är frågande och kritisk till de nya supertimmerbilarna.

- Vad innebär de här större och tyngre lastbilarna för skogsbilvägarna? Måste vi som ha skog kosta på ombyggnader av dem? Räcker de broar som finns efter vägarna till?

För Nils Gustav Olanders är järnvägen ett bättre alternativ än supertimmerbilar.

- Rusta upp Bollnäsbanan åt oss. Det är ett mycket bättre alternativ. Många är intresserade att frakta timmer på den, säger han.

Men Erik Viklund, kommunikationschef på Skogforsk, tror inte att några skogsbilvägar behöver byggas om – inte om de följer Skogsstyrelsens standard.

- Förra veckan provkörde vi den långa bilen för första gången efter en vanlig skogsbilväg och det gick hur bra som helst.

Mer läsning

Annons