Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nordea tar bort

/
  • Nordea tar bort den dagliga servicen vid lokalkontoret i Edsbyn från och med 1 december, men förstärker den tidsbokade rådgivningen. Genom naturlig avgång minskar personalen i Edsbyn från tre till två, berättar Maria Skoglund som är ansvarig för Nordeas kontor i Hälsingland.

Lokalkontoret i Edsbyn blir kvar, ingen i personalen sägs upp men Nordea tar bort den dagliga servicen vid kontoret. Den kund som vill ta ut pengar kan, som i dag, göra det via bankomaten, i Edsbyhallen och i Konsum. Men för det krävs ett bankkort.

Annons

Istället blir det från och med 1 december en förstärkning i Edsbyn, när det gäller tidsbokad rådgivning. I dag jobbar en rådgivare vid lokalkontoret i Edsbyn och i framtiden blir det två. Vid behov kommer rådgivare från Bollnäs att finnas på plats. Två av rådgivarna i Bollnäs blir vikta för att jobba i Edsbyn ibland.

Rådgivarna i Edsbyn har sin huvudsakliga arbetsplats där, men kommer ibland även att få jobba i Bollnäs.

– Efterfrågan på dagliga tjänster har minskat. I dag är det mindre än två procent av kunderna i Edsbyn som efterfrågar dessa tjänster. Det kan vara uttag av pengar, skaffa id-kort eller snabba frågor. Det är ett skäl till förändringen, säger Maria Skoglund som är ansvarig för Nordeas kontor i Hälsingland.

Ett annat skäl är att Nordea strävar efter att minska kontanthanteringen vid sina kontor. Det är en säkerhetsfråga för både personal och kunder. Det är även en miljöfråga om man kan minska transporterna av kontanter, enligt Maria Skoglund.

I Bollnäs har Nordea åtta anställda. Övriga kontor finns i Söderhamn, Hudiksvall och Ljusdal men där kommer ingenting att ske, utan verksamheten fortsätter som i dag.

Nordea har funnits i Edsbyn i drygt 80 år.

Mer läsning

Annons