Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ljudisolering skapar studiero på Rotebergsskolan

/
  • Theo Modeér Venberg tycker inte att han störs av buller eller höga ljudnivåer.

Ljuddämpande takplattor och mjukare golv. Det är några åtgärder som kan leda till att elever presterar dubbelt så bra i skolan, enligt en ny undersökning.

Annons

– Hur lång tror ni att en bebis är? Är det rimligt att den är 50 meter? Frågar Torbjörn Lindsmyr sina elever.

"Nääääää!"

Doktorand om buller: Därför presterar eleverna längst bak i klassen sämre

Årskurs fyra på Rotebergsskolan har mattelektion. I klassrummet sitter 25 stycken elever utspridda och försöker lösa dagens uppgifter i geometri. Det förs ivriga diskussioner. Stolar dras ut. Bänklock öppnas och stängs.

Enligt en ny studie från Högskolan i Gävle, presterar fjärdeklassare nästan dubbelt så dåligt om ljudisoleringen i rummet inte fungerar. Och elever som sitter längst bak i klassrummet, presterar tio procent sämre – på grund av buller. Det här enligt samma studie.

– Det här klassrummet är anpassat för hörselskadade elever, vi har ljudisolerande plattor i taket och golvet är lite mjukare för att fånga upp buller. Jag märker av en väldigt god arbetsmiljö här inne, vi har fått lugn och ro, berättar läraren Torbjörn Lindsmyr.

Hudiksvall: Fler högtalare är en vinnande modell

Några bänkar bort sitter Theo Modeér Venberg. Han mäter noggrant sidorna på en kvadrat som han har skissat upp i sitt ritblock. Theo upplever inte att han störs av höga ljudnivåer.

– Nä, det är inget jag tänker på. Jag tycker att det går bra, det kan låta mycket när alla ska gå ut på rast och sånt. Då försöker jag tänka på att själv vara tyst.

Torbjörn Lindsmyr tror att det är fler faktorer än ljudisoleringen som spelar in när det kommer till elevers förmåga att koncentrera sig.

– Ljudisolering är viktigt, men det handlar mycket om vilka elever som sitter med varandra och vilken gruppdynamik som det bidrar till. Jag brukar tänka mycket på att byta platser ofta och att de som har extra svårt med koncentrationen aldrig ska sitta längst bak.

Och Elna Davidsson, som sitter längst bak i klassrummet, tycker egentligen att det är jobbigare att få hjälp sist.

– Jag stör mig mer på att alla som räcker upp handen längst fram, får hjälp före mig.

Söderhamn: Bra miljö med bullerdämpning

Edsbyn: Ljudisolering skapar studiero på Rotebergsskolan

Ljusdal: Musikrummet vägg i vägg med klassrummet

Mer läsning