Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

För ökad läsförståelse

/
  • Eftersom jag tycker det är roligt att jobba som lärare vill jag även hela tiden utmana mig själv att bli bättre, säger Pia Andersson om varför hon även forskar om läsförståelse.

Målet är att eleverna i Ovanåkers kommun ökar sin läsförståelse. Lärarna får genom en långsiktig fortbildning lära sig fler metoder för ökad läsförståelse. Det är i korta drag tanken med ett projekt kring läsande, som nu har dragit igång i Ovanåkers kommun.

Annons

Samtidigt pågår en forskning om samtal om texter och hur man på ett klokt sätt samtalar om olika sorters texter. Frågan är också vilka sorters samtal som ökar förståelsen för texterna. Kort kan man beskriva denna forskning som en forskning om textsamtalets möjligheter.

Ledare för projektet och forskare är Pia Andersson, som undervisar vid Voxnadalens gymnasium i Edsbyn, fortbildar lärare och numera är doktorand vid Stockholms universitet.

Hittills har Pia haft två föreläsningar i kommunen om vad läsförståelse är. Föreläsningarna har riktat sig till alla grundskolelärare i kommunen. De har också tagit upp vad läsförståelseutveckling är och hur man jobbar med sådan utveckling.

Nu går man vidare med studiecirklar för lärarna. Den första handlar om skönlitterärt läsande. Nästa studiecirkel kommer att handla om ämnesläsande.

En följd av detta arbete bland lärarna är att det nu kommer att starta läsprojekt av olika slag ute i klasserna i kommunen. De börjar först i årskurserna fyra till nio.

Mer läsning

Annons