Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Erik från Alfta är ROV-pilot

/
  • Erik Ungman trivs med friheten ute till sjöss. Hans arbetsplats är på själva båten ROV fartyget Icebeam. En av hans kollegor heter Marcus Bivrén. (Källa: MMT)
  • Erik Ungman trivs med friheten ute till sjöss. Hans arbetsplats är på själva båten ROV fartyget Icebeam. En av hans kollegor heter Marcus Bivrén. (Källa: MMT)
  • Sub-Atlantic Commanche är namnet på en av undervattensrobotarna. (Källa: MMT)
  • Här kan man se hur Erik Ungman jobbar med utrustningen både över och under havsytan. Man kan kartlägga havsbotten eller leta vrak av båtar eller flygplan. (Källa: MMT)

Han befinner sig både över och under ytan - nere på de stora djupen. 27-årige Erik Ungman från Alfta är en av landets få ROV-piloter. Det innebär i korthet att han fjärrstyr en undervattensrobot från kontrollrummet på en båt. Det är ett yrke med många fördelar, anser Erik, som får se mycket som andra aldrig får uppleva.

Annons

För ett par veckor sedan dök till exempel 200 delfiner och några valar upp runt båten. Det var förstås en mäktig syn.

Han får se båtvrak på havets botten som ingen har sett på 300 år.

Erik jobbar med tre robotar i olika storlekar. Den största väger 1,5 ton och är försedd med hydrauliska armar och den minsta kan man lätt hantera från en kajkant.

Man kan styra farkosterna uppåt, nedåt, sidledes samt rotera. De fungerar som kameror på havsbotten.

– Jag vet inte hur länge jag kommer att jobba som ROV-pilot, men jag hoppas det blir länge. Jag kan inte se att jag skulle vilja arbeta med något annat. Jag vet inte vad som skulle ge mig samma tillfredsställelse i yrkeslivet. Jag tycker det här jobbet är fantastiskt och väldigt spännande.

Erik jobbar för företaget Marin Mätteknik som utför undersökningar och kartläggningar på havsbotten för olika kunder. Man utför uppdrag i både Östersjön och Nordsjön på upp till 2 000 meters djup men företaget har utfört jobb över hela världen.

ROV står för Remote Operated Vehicle och i hela Sverige finns uppskattningsvis bara ett 20-tal personer som arbetar med det. Totalt har Marin mätteknik 200 anställda, var av ca 12 är ROV-piloter. De jobbar i skift, så när man är ute på uppdrag så jobbar man dygnet runt.

– Jag halkade in på det här på ett bananskal. Jag gjorde lumpen i flottan för nästan 10 år sedan och jag ville ut på sjön igen. Jag började plugga till maskinbefäl i Göteborg och träffade då en kille från Marin Mätteknik, som också pluggade där. När jag hade läst klart så sökte jag dit och blev anställd för ett och ett halvt år sedan.

Eriks bakgrund då var att när han hade gått ut nian i Alftaskolan, så sökte han sig till Nyköping och den flygtekniska gymnasieutbildningen där. Han pluggade tre år innan det var dags för lumpen. Han hamnade som sagt inom flottan och det blev 15 viktiga och som det visade sig avgörande månader där.

– Jag trivdes väldigt bra med att vara ute på sjön. Det är mer äventyrligt och man behöver inte vara på samma plats varje dag. Även om man är ute på havet så skiftar platserna och man får se mycket.

Innan Erik hamnade i Göteborg flyttade han runt i Sverige och jobbade som bilmekaniker och en tid även som smedslärling. Efter Nyköping kom han till Avesta, Härnösand och Stockholm.

– Jag har alltid varit intresserad av bilar och när det inte fanns jobb som flygmekaniker så började jag jobba som bilmekaniker.

Vilka är då nackdelarna med att jobba som ROV-pilot?

– En av komplikationerna är att vara borta från familjen två veckor i taget. Visst det finns telefon och Internet men man är borta i två veckor, men å andra sidan är man sedan hemma i två veckor och är då helt ledig från jobbet.

– En annan komplikation är att roboten kan gå sönder under arbete eller så kan den fastna i ett trålnät som ligger på botten. Det finns mycket skrot på havsbotten i både Östersjön och Nordsjön. I vissa fall får man då tar ner den lilla roboten och med dess hjälp klippa loss den stora. Men det har aldrig hänt att vi har förlorat en robot. Vi är väldigt försiktiga och vill inte riskera någonting, säger Erik Ungman en av landets få ROV-piloter.

 

Mer läsning

Annons