Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En pansarvagn i aftonklänning

/
  • Lars-Erik Pehrzon i reglementsenlig huvudbonad och hans Volga M 21 Deluxe av 1962 års modell. I helgen får vi skåda ekipaget på Motorrevyn i Bollnäs ishall.
  • Ungefär 100 mil har Lars-Erik Pehrzon kört med sin Volga. Bredvid honom ligger instruktionsboken, även den i original.
  • Symbolen för en Volga.
  • Toppfarten enligt mätaren ligger på 140 km, men så fort har Lars-Erik Pehrzon inte kört. Han släppte på gasen när Volgan var uppe i 100.
  • En pansarvagn i aftonklänning framför Lars-Erik Pehrzons hus i Kyan, Edsbyn.
  • Volga på ryska.
  • En sladdlampa, som fungerar, ligger i bagageutrymmet, tillsammans med en komplett verktygslåda och ett oljefilter.
  • Interiören är snygg och man sitter skönt i det långa sätet. På radion får man in bara ryska stationer.
  • Under huven döljer sig en fyrcylindrig motor.
  • En flott Lars-Erik Pehrzon.

Lars-Erik Pehrzon och Sergej Makarov har en bil ihop. En svart Volga M 21 Deluxe av 1962 års modell. Värstingen bland Volgor som rullade på vägarna i det forna Sovjetunionen.
Sergej Makarov vet inte att den bil hans pappa en gång fick av kommunisterna nu finns hos Lars-Erik Pehrzon i Kyan, Edsbyn, men visste han det hade nog Sergej sett till att vara i Bollnäs nu till helgen. För då ska pappas bil visas på Motorrevyn.

Annons

När vi skriver om Lars-Erik Pehrzon brukar det handla om någon insamling eller resa till kvinnofängelset i Riga med Erikshjälpen i Bollnäs. Det är där Lars-Erik jobbar.

Nu ska det handla om hans stora intresse för bilar modell äldre. Närmare bestämt om en Volga Deluxe -62:a, bilarnas bil om man skulle fråga en hög kommunist eller en hög KGB:are från förr. Eller Jurij Gagarin, den första människan i rymden, som fick en Deluxe i gåva av kommunisterna.

Ryssarna i gemen fick nöja sig med betydligt enklare bilar, i den mån de överhuvudtaget hade möjlighet att skaffa en.

Lars-Erik Pehrzon hittade sin i Riga. Via kompisen Nikolaj, som han lärt känna under sina många resor med Erikshjälpen till den lettiska huvudstaden.

Nikolaj var – och är – Lars-Eriks spanare i Riga. Lars-Erik letade på internet och skickade ut Nikolaj för att titta på de objekt han fann intressanta.

Så hade de hållit på i 1,5 år när Nikolaj en dag ringde och sa:

"Du, Lars-Erik, nu är det ingen idé att leta mer".

Nikolaj hade hittat precis den bil Lars-Erik ville ha.

I maj förra året fick han hem den och därefter började jobbet med att spåra bilen bakåt.

Det visade sig att Sergej Makarovs pappa fått den i gåva av kommunistpartiet. Bilen var den fjärde i ordningen av totalt 40 som delades ut. KGB stod för service, reparationer och andra kostnader.

1982 dog pappa Makarov, men bilen stannade inom familjen, till den kom ut till försäljning.

Lars-Erik vet inte om sonen Sergej har någon koll på pappas bil eller inte.

- Men jag har skrivit till honom och berättat.

Vem Sergej Makarov är?

Jo, en av världens genom tiderna bästa hockeyspelare. Makarov vann VM-guld med Sovjetunionen åtta gånger, OS-guld två gånger och 1981 såg kedjan med Makarov, Larionov och Krutov till att även Canada Cup hamnade i Sovjetunionen. Åtta gånger blev han utsedd till Sovjets bäste spelare.

Efter NHL-spel i Calgary, San Jose och Dallas återvände Makarov till Moskva, där han fortfarande bor.

- Vore kul om han ville svara, säger Lars-Erik.

Ännu roligare vore det om han kommer till Motorrevyn för att kika på pappas bil. En hockeylegend i Bollnäs ishall vore inte helt fel.

Och varför skulle han inte kunna det – komma till Bollnäs? Kedjekompisen Krutov var ju i Ragunda i Jämtland för bara några år sedan. Och spelade hockey, dessutom.

Om Makarov dyker upp blir han nog förvånad över skicket på bilen. Ingen rost och allt i original, till och med stänkskydden. Ett extra oljefilter ligger kvar i bagageutrymmet, liksom den kompletta verktygslådan.

- En riktigt robust bil. I Finland kallas dom här för pansarvagnar i aftonklänning, säger Lars-Erik Perhzon.

Hans Volga är den enda i Sverige sitt slag bland en rad roliga detaljer sticker radion ut lite extra. Den är spärrad för alla stationer utom de ryska.

När Makarov senior körde omkring i bilen gick den på 72-oktanig bensin. Högre oktantal fanns inte i före detta Sovjetunionen. Lars-Erik Pehrzon brukar ge den 98 oktan, plus blyersättning.

Om någonting går sönder ringer Lars-Erik sin kompis Nikolaj i Riga och skickar ut honom på jakt, något som varken är tidsödande eller svårt. Reservdelar till gamla Volgor finns det nämligen hur mycket som helst av i Lettland. Och inte är de dyra heller.

Nyligen slog Lars-Erik en signal till Nikolaj. Volgan behövde nya däck.

När Nikolaj svarade råkade han befinna sig i en affär som sålde just den typ av däck som Lars-Erik var ute efter. Nikolaj råkade dessutom känna till en transport som skulle till Bollnäs just den dagen.

Morgonen efter lastades däcken av hemma hos Lars-Erik i Kyan.

Otroligt, men sant.

Mer läsning

Annons