Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En av fyra lämnar nian utan fullständiga betyg

Högstadieskolorna i Ovanåkers kommun fungerar sämre än de lägre nivåerna och gymnasiet. Det visar Skolinspektionens rapport som pekar på en lång rad brister. Men allt i skolorna är inte dåligt.

Annons

Under maj och juni i år gjorde Skolinspektionen en kontroll av hur utbildningen fungerar i Ovanåkers kommun. Förskolor, fritidshem, grundskolan, gymnasiet och vuxenutbildningarna har gåtts igenom. Resultatet har nu presenterats och det visar på en lång rad brister, framförallt i dokumentering och uppföljning, men det visar också att mycket av utbildningen fungerar bra i kommunen.

Framförallt framträder en bild av att skolorna som har elever upp till och med sjätte klass, innan de börjar högstadiet, har engagerade lärare och rektorer.

Skolinspektionen konstaterar däremot att skolorna fortfarande kan utvecklas och bli bättre. Det finns fortfarande elever som inte nått alla mål när de går i femte klass och skriftliga omdömen och planer för hur man ska komma åt kränkningar är inte så bra utformade som de skulle kunna vara. De sakerna är genomgående för i princip alla skolor i Ovanåkers kommun.

Voxnadalens gymnasium får också bra betyg av Skolinspektionen. Eleverna är i högre grad behöriga till högskola och universitet när de går ut än genomsnittet för landet. Skolmiljön beskrivs som lugn och inriktad på lärande.

Sämre ställt är det med vuxenutbildningen och framförallt SFI-undervisningen, där de studerande själva måste betala för sina läromedel. Genomgående för alla åldersnivåer är att skolorna misslyckas med att erbjuda den hjälp på modersmål som många behöver, och också utbildningen i svenska som andraspråk brister.

Det stora sorgebarnet i den kommunala skolan är högstadiet. En av fyra som slutar nian på Celsiusskolan gör det utan fullständiga betyg, och drygt en av tio är inte behöriga till nationella program på gymnasiet. Det finns också stora skillnader i hur flickor och pojkar presterar. Flickarna har generellt sett mycket bättre resultat.

Högstadiet på Alftaskolan har något fler elever som får fullständiga betyg än Celsiusskolan. Däremot är det färre som går ut med gymnasiebehörighet där och man ligger under rikssnittet.

Båda skolorna måste bli bättre på att ge eleverna större möjligheter att göra det mesta av sin tid i skolan, i dag händer det att vissa sitter sysslolösa och väntar på att andra ska komma ikapp.

Om man ska lyfta fram något som ända är bra på båda högstadierna så är det att eleverna i stort känner sig trygga på skolorna.

Mer läsning

Annons