Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Återbruk i undervisningen

/
  • Hemslöjdskonsulent Eva Carlborg hoppas deltagarna tar med sig insikten att slöjden är en möjlighet inom undervisning och skola. Glöm inte bort att vi hemslöjdskonsulenter finns som en resurs i varje län, säger Eva som här visar upp den kasse man fick göra.
  • Marie Bendroth Karlsson från högskolan i Gävle och Marie Ytterbom från kulturskolan i Gävle var nöjda med konferensen i Edsbyn.
  • Återbruk har varit en naturlig del av slöjden, långt innan det blev trendigt. Förr var det dock nödvändigt att ta vara på till exempel stuvbitar att väva trasmattor av.
  • Carina Nilsson och Johan Sirén, båda från kulturskolan i Söderhamn. Carina tyckte mycket om Gunnar Bjursells föreläsning om hur kultur främjar inlärning och hälsa och Johan fick veta mer vilka vägar man kan gå för att söka bidrag.

Målet var att ge deltagarna både inspiration och motivation till att arbeta med olika konstarter i pedagogiken.

Annons

Under två dagar har konferensen Konstarter i pedagogiken (Art in Education) pågått i Edsbyn med runt 105 deltagare, bland annat lärare, skolledare och kulturaktörer, från olika håll.

Konferensen har innehållit såväl föredrag och seminarier som praktiska workshops och olika kulturupplevelser.

På tisdagen avslutade man med ett besök hos Viksjöforsbaletten och med en föreställning i Viksjöfors på temat dans och miljö.

Under dagen ledde vidare hemslöjdskonsulent Eva Carlborg en populär workshop i bibliotekets hörsal i Edsbyn. Det handlade om slöjd och återbruk och de närmare 40 deltagarna fick göra en varsin återbrukskasse av gamla affischer.

– Återbruk har alltid funnits som en naturlig del i slöjden, av utslitna linneplagg gjorde man papper och av udda stuvbitar kunde man väva trasmattor till exempel. I dag har vi andra material och där finns också miljötänket, säger Eva Carlborg, som fick hjälp denna bråda dag av Mona Rosenqvist.

I Edsbyn var arbetet uppdelat vid fyra stationer, där papperskassen växte fram. Vid den första stationen fick deltagarna mäta och rita upp kassens olika sidor. Vid den andra stationen limmade man ihop kassen, vid tredje stationen försågs den med en bottenplatta av kartong och vid den fjärde flätade man själva handtaget.

Mer läsning

Annons