Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vann tvist om uppsägning

/

Det räcker med att muntligen säga upp ett avtal om en telefontjänst. Det framgår i en tingsrättsdom där en Bergsjöbo vann en tvist.

Annons

För några år sedan började Bergsjöbon abonnera på en spärrtjänst för sina kontokort. Med tjänsten ska det räcka att ringa ett telefonsamtal för att bland annat spärra sina kontokort.

Han ingick ett muntligt avtal med Göteborgsföretaget Spärrlinjen.

Efter ett år ville Bergsjöbon avsluta abonnemanget och ringde till företaget. Han försökte säga upp avtalet vid telefonsamtalet, men företaget krävde en skriftlig uppsägning. Dessutom ringde han för sent.

Abonnemanget förlängdes nämligen med ett år om inte avtalet sades upp minst två månader innan avtalsperioden går ut.

Men när en faktura för en tredje period skickades till Bergsjöbon ansåg han att han redan sagt upp avtalet i och med det förra samtalet.

Med stöd i avtalslagen argumenterade Bergsjöbon att det är oskäligt att inte muntligen kunna säga upp ett muntligt avtal.

Motparten ansåg att en skriftlig uppsägning krävs för att säkerställa att det är rätt person som säger upp avtalet.

Men resonemanget framstår som märkligt, enligt tingsrätten, eftersom hela affärsidén går ut på att en person ska kunna ringa och identifiera sig och spärra sina kontokort.

Tingsrätten slog fast att det även i Bergsjöbons fall var oskäligt att kräva en skriftlig uppsägning.

Mer läsning

Annons