Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trafikverket vill veta hur skogen används

/
  • Under måndagskvällen bjöd Trafikverket in till samråd om den nya E4:an i Harmånger.

Arbetet med en ny E4 genom Nordanstig går vidare. På måndagskvällen var det samråd om den första etappen.

Annons

Trafikverket region Mitt planerar för anläggning av ny E4 på sträckan Kongberget-Gnarp. På måndagskvällen bjöd man in till samråd om den första deletappen, den mellan Kongberget och Harmånger. Det handlar om en 2+1 väg med mitträcke och hastighetsbegränsningen 110 kilometer i timmen. Långsamtgående trafik kommer att få gå på statligt ägda parallellvägar. På sträckan mellan Kongberget och Harmånger blir det på den nu befintliga E4. Det blir även broar över dalgångar för viltpassage. Man har gjort geotekniska undersökningar av hela sträckan.

– Det är en väldigt stabil mark, det kommer att bli en bra och stabil väg. Det är lätt mark att bygga på även om det är mycket stenblock, säger Bo Eskebaek, uppdragsledare från WSP.

Läs mer: Fullsatt på tidigare samråd om E4.

18 markfastigheter berörs av sträckningen mellan Kongberget och Harmånger. Under samrådskvällen fick åhörarna information om bland annat vägplanen och hur enskilda vägar kan påverkas.

– Det kan se ut som om att det här är färdigt men det är fortfarande ett förslag, säger Bo Eskebaek.

Projekteringen av etapp 2 och 3 har blivit uppskjuten eftersom det hänger ihop med Ostkustbanans framtida sträckning. Enligt projektledaren Kerstin Holmgren kan det där bli byggstart tidigast 2020. Men på den första etappen till Harmånger är beräknad byggstart 2018.

– Den här sträckan är lättare att komma i gång med. Det är också en av de sämre sträckorna och därför är det angeläget att vi nu kommer vidare med byggstart, säger Kerstin Holmgren.

Läs mer: Arkeologiska fynd längs nya E4.

Läs mer: Vill gräva vid de arkeologiska fynden.

Nu finns det möjlighet att lämna synpunkter till Trafikverket.

– Vi vill gärna ta del av hur skogsägarna använder markerna för att driva sina fastigheter. Ju tidigare vi får veta det desto bättre lösningar kan vi hitta. Det kan handla om markbyten eller nya vägar. Enskilda ska inte förlora på att allmänna bygger ny infrastruktur, säger Tomas Sundin, markförhandlare på Trafikverket.

Mer läsning

Annons