Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Telia kompenserar inte automatiskt

/
  • Lennart Andersson är glad åt att telefonen fungerar igen, men tycker telefonbolaget borde ha bättre koll.

I julhelgen blev Lennart Andersson utan fast telefoni. Han anmälde detta, men då han fick telefonräkningen hade man inte kompenserat honom.

Annons

I Vallen i Mellanfjärden bor Lennart Andersson. Där blåste stormen Dagmar bort det fasta telenätet i julas. Då Lennart - liksom många andra - anmälde detta till Telia via sin mobil undrade den automatiska rösten om han önskade få telefonsamtalen vidarekopplade till "en extra kostnad". Det ville han.

– På fakturan hade de inte kompenserat mig för teleavbrottet - men tagit betalt för alla markeringar vidarekopplingen till mobil gett. Att detta var den "extra kostnaden" hade ingen berättat.

Lennart ringde Telia.

– Nästa räkning får jag 1600 kronor i kompensation för avbrottet. Jag frågade varför de inte drog det direkt, men de sa att kunden måste anmäla själv. Detta tycker jag folk bör få reda på, så man inte missar kompensationen.

– Fel från stationen ut till kunden måste varje kund felanmäla och kunden måste själv höra av sig och begära kompensation, säger Karin Nordlund, informationsansvarig på Telia

Angående kostnad för vidarekoppling håller hon med om att det borde anges.

– Det borde ju framgå vad den extra kostnaden är, det är beklagligt om det inte är så. Jag får föra detta vidare.

Mer läsning

Annons