Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stures T-Fordbyggande hedras

/
  • Exakt hur många T-fordbyggen Sture Lundin varit involverad i vet han inte, troligen kring 200.
  • I över 60 år har Iris och Sture Lundin varit ett par, och de var båda djupt rörda över det hedersamma utnämnandet.
  • Fords formulering: för enastående bidrag och ansträngningar av bevarandet av Ford Modell T, samt utvecklingen av hobbyn.
  • SVen-Olov Hansson från Fordklubben Hälsinge Model T blev den som fick överräcka den fina utmärkelsen till Sture Lundin.

När Sture Lundin, nu 83 år, blev sjukpensionär på deltid, skaffade han en T-Ford med renoveringsbehov för att ha något att göra. Aldrig kunde han ana vad det skulle leda till.

Annons

Han började tidigt jobba på Lundins Bil i Harmånger, som drevs av hans far. Men kalla verkstäder, särskilt vinterkalla betonggolv, gick hårt åt Sture Lundins rygg. Han blev sjukpensionerad. Då köpte han en T-Ford med sönderrostad kaross.

– Inget jag planerat, jag blev indragen i det av en bekant. När jag gjort i ordning min bil började andra T-Fordägare höra av sig.

En naprapat fick ordning på hans rygg, och karossbyggena, vid det här laget närmare 200, har fortsatt. Ännu kommer beställningar på detaljer.

Så småningom lärde Sture känna Sven-Olov Hansson, i Fordklubben Hälsinge Model T. Han kontaktade Ford i USA och tog med Sture dit 1989, och för att göra en lång historia kort ledde resan till att Ford år 1999 frågade om Sture kunde bygga 100 karosser av 1914 års T-Ford, till företagets 100-årsjubileum 2003 – de hade ingen aning om Stures småskaliga tillverkning. Efter flera turer blev det tio karosser, av vilka det blev sex bilar. Flera av dem används dagligen till att skjutsa besökare på Fords museum i Detroit.

Sture bjöds givetvis in till 100-årsjubileet, en mäktig upplevelse. Men minst lika stort tycker han det är att han tack vare Sven-Olof Hanssons nominering nu fått Fords utmärkelse för en livslång gärning, som den åttonde personen totalt, och den förste utanför USA. I lördags var han hedersgäst hos Hälsinge Model T, i Blå Gården, Gnarp.

– Jag inte kan räkna upp alla som hjälpt mig, men ska jag nämna en blir det Janne Hassel i Gränsfors, utan honom hade jag aldrig klarat att bygga karosserna till jubileet.

Du har aldrig funderat på att jobba med andra "amerikanare"?

– Inte alls. Dem jobbade jag med när de kom, på 1950-talet, och var bruksbilar. De är för nya.

– Det är något speciellt med de gamla T-Fordarna, från 1909-1920. De som byggdes därefter är moderna bilar...

Läs även om hur Sture Lundin hjälpt andra meka med sina T-fordar.

Mer läsning

Annons