Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Strategi bakom namnbyte

/
  • Per Torné är Norlandiakoncernens utvecklingschef och förebådar nya satsningar på Hassela som vintersportcentra.

Namnet Hassela Sport och konferens är historia. Nu heter bolaget Hassela Ski Resort.
– Det markerar att vi satsar alla kort på att vara en vintersportanläggning, säger Per Torné.

Annons

Han är utvecklings - och fastighetsdirektör hos ägaren Norlandia Hotell och Resorts och han förklarar att det inte bara är frågan om ett namnbyte. Norlandia har slagit fast en tydlig ny strategi, som innebär att Hassela ska växa som vintersportort.

–Vi kommer inte längre att öppna upp för några evenemang under sommaren. Det har kostat mer än det har smakat. Vi måste fokusera på den säsong som genererar lönsamhet, fortsätter Per Torné.

Ett antal förbättringsprojekt diskuteras men är ännu inte finansierade. Det gäller nya system med snökanoner men också andra tekniska förbättringar för de åkande i backarna.

Vintern 2008 /2009 blev ekonomiskt framgångsrikt. Dotterbolaget i Hassela kan redovisa ett klart överskott till sina norska ägare.

Platschefen Erik Backlund jobbar nu med planeringen inför nästa säsong. Ett helt nytt bokningssystem är på gång.

De allmänna kommunikationerna måste byggas ut. Klart är att X -trafik förlänger några turer på lördagar och söndagar vintertid.

– Vi förhandlar också med några bussbolag om att förbinda expresslinjer till och från Stockholm med Hassela Ski Resort, berättar Erik Backlund.

Mer läsning

Annons