Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stentuffa år väntar de lokala bussbolagen

/
  • Örjan Andersson i Vattlång tror att det blir mycket reaktioner från föräldrar när de blir varse vad som hänt.Förlusten av skolturerna blir signalen till en nödvändig rationalisering i fordonsparken.. Andersson Buss i Ilsbo slimmas. Den fåtaliga fasta personalen berörs inte
  • Gunnar Ljung i Gnarp stannar ensam kvar i bussbolaget.Och påbörjar en återbyggnaden efter skolskjutssmällen.

Nordanstigs nya skolskjutsavtal är kontraproduktivt för det lokala näringslivet.
Ljungs Bussar tvingas avskeda all personal och sälja sex av sju bussar.
Andersson Buss minskar fordonsflottan och anlitar färre chaufförer.

Annons

Gunnar Ljung tycker att Nordanstigs kommun borde varit mer pådrivande gentemot X - trafik och stått upp för de egna företagen. Men nu finns ingen återvändo förrän om fem år. Han ger inte upp. Behåller en buss så att företaget kan rulla. Övriga bussparken avyttras. Han räknar med en trög marknad just nu i upphandlingstider då flera bussbolag runtom i landet tappat sin utkomst.

Tre heltidsanställda med dubbelroller som chaufförer och verkstadsmekaniker, är uppsagda från Ljungs Bussar. De två deltidarna är samtidigt egna företagare i andra branscher och drabbas inte lika hårt av att lämna in.

– Jag är förvånad att ledningen för Byberg & Nordin ännu inte varit i kontakt med mina killar och erbjudit dem jobb. Kanske har de redan väl försörjt med eget folk, funderar Gunnar Ljung.

Kollegan Örjan Andersson i Vattlång har fler ben att stå på än skolturerna. Beställningstrafik, rundresor, inköps - och teaterresor och avtalet med Tågkompaniet och ersättningsbussar vid tågstopp är viktiga delar. Skolskjutsuppdraget hämtade in stadiga 700 000 kronor om året och bortfallet kan inte negligeras.

– Jag säljer mina äldre bussar och byter in några nya. Dagens åtta blir fyra.

Mer läsning

Annons