Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Slutstation för järnvägshus

/

En del av Gnarps järnvägshistoria går nu i graven, men huset väcker också gamla minnen.

Annons

Det dammar och dånar när delar av huskroppen slits loss och tungt faller mot marken. Kåre Hörnfeldt, Ulf Lindblom och Emmanuel Åsén från rivningsföretaget Frisk i Dalarna har jobbat en dryg vecka med rivningen av stationen och ytterligare en dryg veckas arbete väntar.

– Vi har rivit ut el, mattor, plast, metall, isolering och det har även gjorts en asbestsanering. Nu är det i princip bara stommen i trä kvar som vi river. Ungefär 300 kubikmeter trä och uppåt en tio fulla containrar kan det nog bli innan vi är färdiga, säger Kåre Hörnfeldt.

Trafikverket har löst in det gamla stationshuset från den förre ägarens dödsbo. Officiellt är orsaken till rivningen en bulleråtgärd på grund av de närliggande spåren, men huset är också brandskadat och har fått förfalla under en tid.

Den som är nyfiken på lokalhistoria frågar gärna Nordanstigskännaren Sven Norman. Om stationshuset i Gnarp berättar han att allt började den 1 nov 1927. Då togs Ostkustbanan mellan Härnösand och Gävle i bruk och Gnarps station såg dagens ljus. Dagen innan banan öppnades för allmän trafik, kördes ett speciellt invigningståg från Sundsvall till Gävle med kung Gustav V i spetsen. Till Gnarp kom tåget kl 12.29 för ett fem minuter långt stopp.

Sedan dess har många tåg passerat, fastigheten blivit privatbostad och har bland annat inhyst en uraffär.

Men nu är tiden över för Gnarps gamla stationshus. Ett öde som har drabbat många andra stationshus genom åren. Men Sven Norman är inte sentimental.

– Det är väl lite nostalgi. Nu försvinner ett hus som länge varit i allmänhetens tjänst, även om det har varit privatbostad sedan 1970-talet, tror jag. Men jag tror inte att det blir någon större saknad bland Gnarpsborna. Det är tidens utveckling, säger han.

Mer läsning

Annons