Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Slamlagun bättre än bajstransporter

/
  • Anders Tellin tror inte det är långsiktigt hållbart att köra fem tusen ton slam om året till Gävle.

Först blev det avslag på slamlaguner i Gnarp – nu har Nordanstigs kommun försökt förklara varför kommunen bör få bygga slamavvattningsanläggning, åtminstone tillfälligt.

Annons

Sedan en tid lämnar Nordanstigs kommun slam från hushållens slambrunnar på Ulvberget i Hudiksvall på dispens, eftersom anläggningen saknar kapacitet till detta. Frågan måste lösas och kommunen ansökte 2013 om att få anlägga så kallade slamlaguner i Gingsta. Men miljöprövningsdelegationen och mark- och miljödomstolen sa nej: detta är inte är bästa möjliga teknik.

Då tog förra renhållningschefen, Katarina Lindström, upp en dialog med länsstyrelsen. En ny process inleddes och nu har den nya ansökan kompletterats. Själva ansökan är i grunden densamma som tidigare avslagits, skillnaden är att kommunen den här gången poängterat att slamavvattning endast är en tillfällig lösning, tills man hunnit bygga ut och öka kapaciteten på något av kommunens reningsverk.

Enligt nuvarande renhållningschef Anders Tellin ska anläggningen etableras så snart tillstånd getts och så fort kommunen kan införa avvattningsfordon – vilket kan ske tidigast 2018. För närvarande samlar man information från andra kommuner och här är uppenbart att teknikfrågan måste utredas vidare. Tellin bedömer att lösningen med egna slamlaguner kan tas i bruk senast 2019.

Skulle inte tillstånd ges för slamlaguner, återstår för Nordanstigs kommun att med bil köra slammet till Forsbacka utanför Gävle, en sträcka på ungefär 20 mil enkel väg.

– Detta ger kraftig påverkan på miljön, eftersom det handlar om cirka 4,7 tusen ton slam per år. Det är inte hållbart på sikt, anser Anders Tellin.

Mer läsning

Annons