Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Plats för nya mötesstationer

/
  • Hösten 2011 ska mötesstationen i Jättendal vara klar.
  • Banvallen under växlarna förstärks vid mötesstationerna.
  • Robert Pettersson, projektledare Trafikverket, tror att mötesstationerna kommer att minska förseningar på sträckan betydligt.
  • Blöt lera gör banvallen ostabil. Stora mängder fraktas bort från områden som ska bli en ny mötesstation.

Två nya mötesstationer förbereds vid Tjärnvik och Åmyran utanför Jättendal. Hösten 2011 ska mötesstationerna på Ostkustbanan öppna. Totalt är det sju stationer som ska byggas mellan Gävle och Sundsvall.

Annons

Tågförseningarna ska förhoppningsvis minska när de nya mötesstationerna står klara inom ett par år. Järnvägsträckan mellan Hudiksvall och Sundsvall är idag trafikerad till sin maxgräns. Med de nya mötesstationerna på sträckan ska ytterligare tåg kunna trafikera sträckan samt förseningar minskas.

– Järnvägen är idag väldigt överbelastad. När vi får fler mötesstationer kvalitetssäkrar vi även trafiken. Som det är i dag är sträckan väldigt störningskänslig. Med fler mötesstationer blir det lättare att hantera tågförseningar så att det inte drabbar ytterligare tåg, säger Robert Pettersson, projektledare på Trafikverket.

Under det första trafikstoppet ligger fokus på att förstärka och gräva om banvallarna där växlarna till mötesstationerna kommer att läggas.

– Det är viktigt att marken är stabil så den klarar av trycket från tågen. Vi vill inte lägga spåren där det är för mycket lera. Så här måste vi gräva ut rätt så mycket för att få en stabil mark, förklarar Robert Pettersson medan grävmaskinen fyller stora skopor med blöt lera som körs bort.

Senare i höst kommer Trafikverket se till att det läggs nya spår där banvallarna nu förbereds.

– Vi har haft långa förberedelser innan vi har börjat arbeta i helgen. Allting som vi kan göra innan vi stänger av trafiken gör vi innan vi börjar, säger Robert Pettersson.

Totalt är det 7 mötesstationer som ska byggas mellan Gävle och Sundsvall, ställverk ska trimmas och befintliga mötesstationer ska få en mindre upprustning. Slutnotan beräknas hamna på 900 miljoner kronor.

– På tio år har tågtrafiken på sträckan dubblerats, utan att man egentligen har gjort något åt kapaciteten på järnvägen. Man räknar på att varje mötesstation i snitt kostar 75 miljoner kronor att bygga, säger Robert Pettersson.

Mer läsning

Annons