Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nyckeln till att synas på nätet

/

Hur gör man för att nå ut i informationsbruset? Vilka sociala medier är viktiga? Företagare i Nordanstig samlades för att få tips om hur man kan vässa sin kommunikation på internet.

Annons

Ett 40-tal företagare från hela kommunen kom till lunchseminariet för att förkovra sig i de sociala mediernas värld och för att få tips om hur man når fram på nätet. Affärsutvecklaren Mikael Eriksson på organisationen Mellansvenska Handelskammaren höll i föredraget och visade praktiska exempel.

– Jag tycker att det är ett tjänstefel att inte ha ett youtubekonto. Det är som en säljare dygnet runt. Men man måste tänka igenom vad man ska lägga upp, sade han.

Detaljerna är viktiga för att sticka ut och det gäller att satsa på rätt nyckelord för att hemsidan ska länkas till sökmotorerna.

– Man kan inte bestämma över google, men man kan anpassa sig så att de gillar en, sade Mikael Eriksson.

Sven-Olov Bergman på Bergman Plast fick representera det goda exemplet på hur man, med lite vägledning, kan hamna högre upp på sökträffarna.

– Vi paketerade om hela produkten, fotade, lade ut filmer och nu hittar fler till oss. Det gäller att vara framme, det är inte så svårt, men man måste ha motivationen, sade han.

Eva Eriksson Brusell, som driver Restaurang Sjömärket i Mellanfjärden, kom till seminariet för att få inspiration.

– Jag använder facebook efter bästa förmåga. Men det är svårt att veta hur och när och även vad man inte ska ge sig på. Dessutom hade jag hört hur bra det gick för Bergman Plast när de fått hjälp och det lockade mig att komma hit, sade hon.

Bredvid satt Lena Strömstedt, marknadsansvarig på Hassela Ski Resort.

– Jag använder bland annat facebook och twitter och märker att det ger en nära och direkt kontakt med gästerna. Men man kan aldrig lära sig för mycket, sade hon.

Seminariet hölls i samarbete med kommunens näringslivskontor och Nordanstigs företagarförening.

Mer läsning

Annons