Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu har Nordanstig de miljövänligaste bussarna

/
  • Den nya tankanläggningen i Bergsjö står nu klar och bussarna kan tankas med det nya bränslet.
  • Den enda skillnaden som bussresenärerna kommer att uppleva med det nya bränslet, är att bussarna i Nordanstig inte luktar något längre.
  • Bussarna i Nordanstig släpper nu ut 90 procent mindre koldioxid än tidigare,

Sveriges renaste bussar finns nu i Nordanstig och snart blir fler av X-trafiks bussar i regionen fossilfria.

Annons

Det är X-trafik och Byberg och Nordin Busstrafik som den här veckan inleder ett försök med att köra de sex bussarna i kommunen på den nya helsyntetiska dieseln HVO. Bränslet är en vätebehandlad olja som är baserad på bland annat slaktavfall, olivkärnor och växtdelar där oljan har pressats ur. Det nya fossilfria bränslet minskar koldioxidutsläppen med 90 procent, jämfört med vanlig diesel.

– Motorerna behöver inte byggas om utan det är bara tanka som vanlig diesel och köra. Den syntetiska dieseln är mycket renare och det bildas inga slaggprodukter i motorerna, men priset är lite högre. Fungerar det bra kommer bussarna att köras på det nya bränslet i fortsättningen, säger Claes Forsberg, fordons, kontroll och avtalsansvarig på X- trafik.

X-trafik har som mål att 60 procent av bussarna i regionen körs på fossilfritt bränsle under 2015.

– Ett viktigt uppdrag för kollektivtrafiken är hållbarhets- och miljötänk. Jag är stolt över att X-trafik visar mod, handlingskraft och framtidstro, och tycker det är fantastiskt att resenärerna i glesbygdskommunen Nordanstig får vara med och testa HVO, säger Karin Jansson (MP), regionråd hållbarhet och miljö.

Bussbolaget Byberg och Nordin har investerat i en ny tankanläggning i Bergsjö som kommer att tas i bruk den här veckan.

– Försöket innebär något ökade kostnader för oss. Men det är viktigt för bussbolagens framtid att göra miljöinvesteringar. Det här är det bästa bränslet på marknaden just nu och det finns i stora volymer. Tillverkningen sker i bland annat Finland berättar Tomas Byberg, vd i Byberg och Nordin.

Kommer resenärerna märka någon skillnad nu när de åker med en fossilfri buss?

– Den enda skillnaden är att bussarna inte luktar någonting, säger Tomas Byberg.

Mer läsning

Annons