Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu får hemtjänsten digitala larm och nycklar: "Säkrare för brukarna"

/
  • Malin Ruthström, omsorgschef, är hoppfull inför de nya larm- och nyckelsystemen.
  • Nuvarande trygghetslarmsystem ska bytas ut under våren.

Nu kommer de första 50 digitala larmen till Nordanstig, för att börja installeras hos personer med trygghetslarm. Dessutom ska de fysiska nycklarna försvinna.

Annons

Totalt finns cirka 220 hemtjänstbrukare i Nordanstig med trygghetslarm, och oavsett vårdgivare är det kommunens personal som svarar på larmen. Och i samband med bytet av system – vilket nu är akut, eftersom Telia stänger ner sitt kopparnät – vill omsorgschef Malin Ruthström förtydliga att benämningen som fortsatt ska gälla är: trygghetstelefoni.

– Är det akut ska man ju ringa 112, så det är inte ett larm egentligen, förklarar Malin Ruthström.

När räknar ni med att ni bytt larmen, eller trygghetstelefonin, hos alla?

– När vi fått hit de första görs en tidsplanering, vi kommer att göra detta i fem intervall, några i sänder. Hemtjänstpersonalen fick utbildning i början av februari, och förhoppningen är att alla ska ha sina larm innan sommaren.

Fungerar dessa även längst ut, och vid långvariga ström- och teleavbrott?

– Enligt leverantören bör det fungera i hela kommunen, fast vi vet inte förrän vi kört i gång. Dessutom får vi alla driftstopp via mejl, och hanteringen omkring ska gå smidigare, säger Malin Ruthström, som uppskattar merkostnaderna för systembytet till mindre än en halv miljon.

Läs här om problemen med trygghetslarmen som Nordanstigs kommun haft.

Ni ska även börja använda digitala nycklar?

– Hittills har hemtjänstens brukare lämnar en nyckel till hemtjänsten. Alla nycklar förvaras i låsta nyckelskåp och personal tar med aktuella nycklar för den runda de ska köra. Men om exempelvis någon larmar, som man inte har med nyckel till, måste man hämta och då kan någon annan ha nyckeln. Därför är en digital lösning bättre.

Hur ska det fungera?

– Antingen görs en installation på dörrhandtaget, då kan behöriga låsa upp med sin telefon. Det förs logg, där man i efterhand ser vem som varit där, klockslag, och så vidare. Alternativt finns en fysisk nyckel i en nyckelgömma dit man har digital tillgång.

Och vad händer om strömmen går?

– Där beror det på leverantör. Vissa system kräver inte ström. Men detta är ett av de viktigaste kraven när vi nu ska ställa samman kravspecifikationen för att upphandla nyckelfri hemtjänst.

Vad vinner man på detta?

– Dels att man inte behöver bära med sig nycklar från ett nyckelskåp, och riskera att ha med fel nyckel, och dels att det blir en tidsvinst genom att man slipper åka och byta eller hämta nycklar. Det är också säkrare för brukare, som inte behöver lämna ifrån sig så många nycklar, säger Malin Ruthström.

Mer läsning

Annons