Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lättare att klaga på skolan

Nordanstig måste bli bättre på hanteringen av klagomål till skolan, enligt skollagen.
– Vi tittar på det nu för att det ska bli tydligare och enklare, säger Eva Fors, skolchef i kommunen.

Annons

Ansvariga för kommunerna skolor och friskolor måste ha en fungerande hantering av klagomål om skolan. Det kravet infördes i skollagen förra året. Men på flera håll behöver informationen förbättras, enligt en granskning av Skolinspektionen.

I Nordanstig såg Skolinspektionen brister, bland annat att det var olika rutiner och hanteringssätt för olika typ av frågor och svårt för elever att följa ärendet för att se om något händer med frågan.

– Vi behöver få fram tydligare skriftliga rutiner och se till att informationen till allmänheten om hur man kan klaga och vart man vänder sig blir tydligare och på mer lättfattlig svenska, säger Eva Fors.

Sedan höstterminens start finns en handläggare i Nordanstig som tar hand om alla klagomål från elever, föräldrar eller andra via mejl, brev, eller telefonsamtal. Synpunkterna diarieförs så att varje ärende ska kunna följas. Fortfarande återstår arbete med att översätta informationen på kommunens hemsida till andra språk.

– Det är viktigt att alla kan komma till tals och att klagomålen kommer fram till oss för att vi ska kunna bli bättre, säger Eva Fors.

Kommunen har nu på sig till 3 december att genomföra förändringarna.

Mer läsning

Annons