Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kvinnostämma mot nya vägar

/
  • Carina Reineborn från Mörtsjön spelar gärna på olika stämmor.
  • Det var färre människor än vanligt som besökte stämman på söndagen. Knappt hundra personer hade slagit sig ned framför scenen.
  • Finnskogsmusik var temat för stämman och Gustav Eriksson, Anders Olsson, Eric Henriksson och Thomas von Wachenfeldt bjöd på flera låtar av bland annat Hultkläppen.

Spelkvinnstämman förblev en kvinnostämma i 11 år. I år var det finnskogstema och vad det blir av stämman nästa år återstår att se.

Annons

– Vi får utvärdera nu och se vilka idéer som finns. Men någon form av musik kommer det att bli även i fortsättningen, säger Boerje Bohlin.

Kaisa Abrahamsson från Bergsjö ledde kvinnstämman i tio år. Efter henne var det ingen som nappade på uppdraget att ta över ledarrollen. Första året blev succé berättar Boerje Bohlin med omkring 1 000 personer i publiken. Men då fanns även stornamn som Åsa Jinder med i programmet.

– Kaisa hade ett väldigt brett kontaktnät och lyckades få hit flera stora namn, säger Boerje Bohlin.

I år var det glesare på bänkraderna. Men de som tagit sig till Ersk-Mats gården trivdes i sommarvärmen. Boerje Bohlin hade fullt upp i köket eftersom det även var 30 bokningar till lunch på eftermiddagen. Och en buss med besökare stannade strax efter lunch.

Lisa Hill och Erik Käck fick äran att inleda programmet och följdes sen av Thomas von Wachenfeldt, Gustav Eriksson, Anders Olsson och Eric Henriksson. De spelade låtar från spelmän som levt i området. Bland annat fick låtar av Hultkläppen inleda.

– Det här med en ren kvinnstämma har runnit ut i sanden. I år är det tema med finnskogslåtar, och Hultkläppen är kanske den mest kända spelmannen i hela Sverige, säger Thomas von Wachenfeldt.

Helena Högström från Orrsjön och Carina Reineborn från Mörtsjön kom till Ersk-Mats gården på söndagen. Båda var med och spelade när stämman på Ersk-Mats var en stämma för endast kvinnor.

– Från början så var det för att lyfta fram kvinnor och att visa att vi också kunde spela, säger Carina Reineborn.

– Det var en rolig grej, men allting har sin tid. Det känns som om det var lagom med de åren för en ren kvinnstämma, säger Helena Högström.

Mer läsning

Annons