Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kul i kultklubb med 50 kubik

/
  • – De flesta av dessa mopeder ägs av fyra av våra medlemmar - riktiga samlare, berättar Patrik Nordell och Sven-Erik Svensson.
  • Älg eller Ren? Urmodern för mopeden,en cykel, byggd av Sme-John. Patrik Nordell är stolt över att exemplaret finns i klubben.
  • Kromen gnistrar även på veteranmopeder. Tanken på Sven-Eriks Maraton -66 är spegelblank.
  • Premiärturen i år! Sven-Erik Svensson äger efter långt sökande en två år yngre upplaga av sin första moppe.
  • Veteranmopedklubben bildades 1998, och höll först till på Homon
  • Sven-Erik Svensson.
  • Klubben har ett 70-tal medlemmar, varav 10 kvinnor, från 20 - 75 år.

50 kubik i 60 år - visst är det något att fundera över. Och det gör moppeveteranerna i Harmånger.

– I år är det jubileumsår! är det första kassören säger.

Annons

Då mopeden kom, 1952, var den en succé. För unga killar var att "fylla moppe" första steget in i vuxenlivet. Och kvinnor utan körkort kunde transportera sig då maken tog bilen och busstidtabellen inte stämde.

Numera är det körkortskrav på alla mopeder.

Men, den minskar inte intresset för de maskiner som körs av medlemmarna i Veteranmopedklubben, VMK 50 cc (cc = kubikcentimeter) i Harmånger. Fast, alla är inte lika flitiga vad gäller deltagande i klubbaktiviteter.

– Vi har många arrangemang, bytardag, träffar, långkörningar, tävlingar... Ett 20-tal av medlemmarna är riktigt aktiva, resten är något av hang-arounds, säger Patrik Nordell, klubbkassör.

Att det är jubileumsår har fått veteranerna i Harmånger att börja planera för en utställning.

– Vi hade en utställning för några år sedan, då vi gjorde i ordning 50-talsmiljöer inne i ladan - det var ju ändå 50-talet som var mopedens storhetstid. Redan 1952 såldes 100 000 exemplar. Fast dessförinnan fanns det förstås cyklar med påhängsmotor, berättar Sven-Erik Svensson.

Mer läsning

Annons