Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Kommunen måste göra sin del"

/
  • Känslan för Gnarp i gruppdiskussionerna varierade.
  • Paul Nilsson, Alf Bohlin, Börje Lindblom, Jan-Ola Hall och Patric Jonsson tror på Gnarps framtid.

Vem vill satsa på Gnarp? Och i så fall på vad? Det var två av frågorna som diskuterades då framtiden för Gnarp i allmänhet och stationsläget i synnerhet var ämnet på agendan.

Annons

– En plats som på kort sikt ska utvecklas måste också fungera i sin näromgivning. Trafikverket ska göra sin del, då måste kommunen göra sin del samtidigt – inte efteråt.

Så resonerar Carl-Johan Engström, professor på KTH:s avdelning för samhällsbyggnad och miljö. Han gästade kommunhuset i Bergsjö den 8 december då Den attraktiva regionen, DAR, diskuterades. Fokus låg på nytt stationsläge i Gnarp, en viktig faktor som ska involveras i den kommande översiktsplanen .

Ett 15-tal personer – lokalpolitiker, näringsliv med flera – deltog i gruppdiskussioner, men förutom kommunalrådet Monica Olsson, (S), och tf kommunchef Eva Fors, var Lisa Bergman den enda kvinnan som ville vara med och diskutera. Männen var dess fler, däribland förre näringslivschefen Alf Bohlin, entreprenören Paul Nilsson samt förtagaren och L-politikern Börje Lindblom. De framhöll fördelarna med Gnarps geografiska läge:

– Plockar kommunen fram byggbar mark för industri, villor och lägenheter kommer utvecklingen automatiskt. Och utvecklas Gnarp kommer det att smitta av sig på andra kommundelar. Vi har erfarenhet nog att säga det vi säger, förklarade trion, som dock efterlyste mer samarbete mellan kommun, näringsliv och andra aktörer. Blir det så kan även riskkapitalister vara intresserade av att investera i Gnarp, var Paul Nilssons slutsats.

Men alla var inte odelat positiva till Gnarpsfokuset. Flera röster höjdes för andra kommundelars attraktionskraft, inte minst med tanke på besöksnäringen. Dessutom måste va-frågan lösas om inför inflyttning och nyetablering av företag. Att dra nytta av stationsläget fullt ut blir också en utmaning, eftersom Nordanstigsbor inte åker kollektivt i någon större utsträckning.

– Ska man nyttja det nya läget handlar det om att satsa. Här har man aldrig åkt kollektivt, och vi vet från andra platser att människor inte ändrar beteende förrän alternativen är på plats, betonar Carl-Johan Engström, som säger att projekt av detta slag både har möjligheter och risker:

– Kommunikation och plats är två interagerande system och utformningen av plats och tillgänglighet är oerhört centralt.

Christina Englund var nöjd med diskussionerna.

– Framför allt är det positivt att vi nu etablerat en kontakt med Carl-Johan Engström, och kan ha en fortsatt samverkan.

Läs även om hur allmänheten ska ingå i arbetet med översiktsplanen .

Mer läsning

Annons