Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inspiration för tekniklektioner

/
  • Lena Linné och Monica Bergström tycker att de har fått mycket ny inspiration till teknikundervisning.
  • Ulrica Friberg testar ett experiment där hon ska få en flörtkula att sväva i luften.
  • Agneta Stridh lyckas efter några försök att stoppa en nål i en ballong, utan att få den att spricka.
  • På Gläntans förskola i Harmånger skriver barnen i sina böcker om experimenten, de brukar få gissa vad de tror ska hända innan de gör ett försök.

Barn är nyfikna och vill veta hur saker och ting fungerar. Det kan förskolelärarna ha nytta av när de ska ha undervisning i teknik och naturvetenskap.

Annons

– Barn är väldigt nyfikna av sig. Och vi ska ta tillfället i akt att förklara hur saker fungerar när de frågar och är nyfikna, säger Annelie Holmsten som nyligen utbildat sig till förskollärare. Hon har läst extra kurser i teknik för barn på högskolan i Gävle.

– Jag tycker att det är väldigt roligt och det är ett intresse som jag har, säger hon.

Under två dagar har förskolepersonal i Nordanstig fått ny inspiration för undervisning i teknik och naturvetenskap. Åsa Forsman som bland annat arbetar på Mulle Meck och Komtek berättade om hur man kan arbeta med teknik i förskolan och flera förskollärare delade med sig av sina erfarenheter från respektive förskola. Håkan Ahlbom är teknikutvecklare i Nordanstig och han hoppas att lärarna ska ha nytta av varandras erfarenheter.

– Det handlar om att avdramatisera och att göra det enkelt, säger han.

I den nya reviderade läroplanen har det blivit tydligare mål kring teknik och naturvetenskap för förskolebarnen. På Gläntans förskola i Harmånger arbetar man mycket med teknik och naturvetenskap. Barnen är indelade i fyra grupper och en dag i veckan får barnen ägna sig åt olika experiment.

– Vi vill att barnen ska våga prova olika experiment, och samtidigt lär de sig ord och begrepp som de kommer ha nytta av när de börjar skolan, säger Katarina Mårtensson.

– Det ska vara lustfullt när de håller på, och förhoppningsvis tar de med sig det sedan när de börjar skolan, säger Susanne Forslin.

Under dagen får lärarna delta i olika workshops och få nya idéer på övningar som de kan göra med barnen.

– Jag tror att det är viktigt att man fångar ögonblicken i vardagen, när något händer. När barnen frågor om något så ska man passa på att förklara, säger Anna-Lena Lindström som arbetar på Stallbackens förskola i Strömsbruk.

Lärarna är överens om att det bästa med dagen är att få ny inspiration och att kunna byta erfarenheter med varandra.

– Vi gör redan så mycket idag som egentligen är teknik, men som vi kallas pyssel. Vi måste lära oss att sätta ord på det vi gör, säger Lena Linné som arbetar på förskolan i Ilsbo.

Mer läsning

Annons