Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hyresgäster har tröttnat

/
  • Hyresgästerna på Alvägen har tröttnat på bristande underhåll, från vänster; Sofia Knutsgård, Karin Söderlund, Tomas Björk och Mirjam Ödman.

Hyresgästerna på Alvägen i Bergsjö har tröttnat på det bristfälliga underhållet av bostadsområdet. Genom Hyresgästföreningen kräver de hyresavdrag efter att tvättstugan varit stängd i två veckor och att det saknats varmvatten i lägenheterna.

Annons

– En del av vår hyra ska gå till underhåll. Och då har vi rätt att kräva det också, säger Tomas Björk.

En eftermiddag när Mirjam Ödman kom till tvättstugan och skulle tvätta möttes hon av en lapp att tvättstugan var stängd för att den skulle renoveras efter en längre tid med fuktskador.

– Jag hade inte fått någon information om det. Det satt bara en lapp vid tvättstuge bokningen att den skulle vara stängd i två veckor, säger Mirjam Ödman.

Hyresgästerna på Alvägen har bildat en lokal förening under Hyresgästföreningen Gävleborg. Hyresgästerna är upprörda över att det på Alvägen 16 A och 16 B saknades varmvatten från december till mitten av februari. Trots många felanmälningar upplever hyresgästerna att ingenting händer. De har vid upprepade tillfällen påpekat för Nordanstigs Bostäder att trapphusen inte städas, att lampor vid garagen är trasiga och att skottningen och sandningen inte sköts på ett acceptabelt sätt.

– Vi felanmäler felen, men det händer ingenting. Trots att vi sagt till flera gånger så kommer det ingen och åtgärdar problemen, säger Tomas Björk.

Hyresgästföreningen har krävt tio procent i hyresavdrag för de hyresgäster som inte hade tillgång till tvättstugan under renoveringen. Föreningen har även krävt 20 procent i hyresavdrag per månad som varmvatten saknades i flera lägenheter.

– Det har gått så långt att jag överväger att flytta, säger Mirjam Ödman.

Tidningen har sökt ansvariga på Nordanstigs Bostäder utan framgång.

Mer läsning

Annons