Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hemtjänsten i Nordanstig begär åtgärd av Arbetsmiljöverket: "Stressen tär på oss"

/
  • Lokalerna är urvuxna, stresspåslaget oavbrutet – nu vill hemtjänstpersonalen se att något görs.

Sju arbetsplatsombud inom hemtjänsten begär att Arbetsmiljöverket ska se över hemtjänstverksamheten i Nordanstigs kommun senast 1 maj.

Annons

Minutstyrd planering fungerar inte, arbetsmiljön är stressig, psykiskt och fysiskt påfrestande och personalutrymmena inte ändamålsenliga. Det hävdar sju arbetsplatsombud i kommunens hemtjänst, samt nattpatrullen, i en skrivelse till Arbetsmiljöverket.

Läs mer: Stress och trångboddhet hos Nordanstigs hemtjänst ska ses över

Anette Forslin är arbetsplatsombud i Bergsjö. Hon har undertecknat skrivelsen och ifrågasätter hur kommunen hanterar arbetsmiljöfrågor:

– I höstas skrev jag ett långt brev, men har inte fått någon återkoppling. De har haft sin chans, men lyssnar inte, därför skickade vi detta.

– Ända sedan vi började med tidsmätningsverktyget har det varit tjorvigt. Att jobba under denna stress tär så otroligt på oss, det är ett otyg utan dess like. Ingen personalgrupp i Nordanstigs kommun stressar och sliter som hemtjänsten, och smärtgränsen sänks hela tiden – vi märker inte hur vi stretchar och donar med oss själva för att hinna med, säger Anette Forslin.

Läs mer: Insändare om tidsmätning i hemtjänsten.

Även personalutrymmena får tummen ner:

– Lokalerna är urvuxna för länge sedan, redan när man kommer på morgonen får man ett stresspåslag. Allt mer administration ingår, men vi har bara tre datorer. Vi köar för att logga ut – det händer att vi får övertid på grund av det.

– Och restiderna är inte anpassade. Särskilt yngre som har sitt första jobb vågar inte säga ifrån. De försöker skynda sig, kör för fort och kanske kortar besöken. Det är svårt att rekrytera , och svårt att få unga killar och tjejer att stanna kvar, de pallar inte. Det är oroväckande. Det här är ett fint och roligt jobb, men allt runt omkring gör det tungjobbat och tråkigt, och många är oroliga att inte orka fram till pensionen.

Hon tycker kommunledningen, som oroar sig över höga sjuktal, borde titta på hemtjänstens arbetsmiljö, och hur stressen påverkar brukarna.

– Brukare med problem som tar mer tid får dåligt samvete, de känner sådan lojalitet med oss. I brukarenkäterna skriver de inte hur det är, för de vill inte att vi ska komma i dålig dager. Och det är inte kvalitet att bara "slänga in" en matlåda och stressa vidare. Många är ensamma, enda kontakten de har med andra människor är när vi kommer, säger Anette Forslin, som är trött på chefernas tystnad och vill se en förändring:

– Vi vill ha ordning på arbetsplatserna och återkoppling när vi lyfter ett problem, inom rimlig tid. Nu har vi skickat detta till Arbetsmiljöverket för att kommunen inte bara ska bagatellisera detta.

Läs mer om nyheter inom hemtjänsten i Nordanstig: Nu får hemtjänsten digitala larm och nycklar: "Säkrare för brukarna"

Mer läsning

Annons