Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förbereder för dubbelspår

/
  • Många är intresserade och vill veta hur det går med planerna för dubbelspår mellan Gävle och Sundsvall.

I den nationella trafikplanen finns det inga beslut om dubbelspår på Ostkustbanan. Men det förberedande arbetet går vidare.

Annons

– Vi måste vara startklara när vi får pengar och kan börja bygga, säger Harald Knutsen, projektledare.

Vid ett samrådsmöte på tisdagskvällen i Jättendal kom ungefär 30 intresserade Nordanstigsbor. De fick ta del av den senaste informationen när det gäller planer på dubbelspår genom Nordanstig. I förstudien finns det två alternativ till järnvägskorridorer. Ett av förslagen går i stort sett längs med den befintliga järnvägssträckningen. Det andra förslaget ligger väster om den befintliga järnvägen. Det västra förslaget till ny järnväg kan dras väster om Masksjön och Harsjön. Den går vidare mellan Kyrksjön och Harmångers tätort. Vidare kan den nya järnvägen gå väster om Jättendals odlingslandskap i anslutning till den planerade nya sträckningen av E4. Den följer befintlig järnväg runt Gryttjestjärnen och ansluter till södra änden av Tjärnviks nya mötesstation. Båda förslagen till ny sträckning har lagts över ett stort område vid Årskogen då det ännu är oklart var järnvägen kan dras.

Förslagen är nu på remiss och synpunkter kan lämnas in till den 16 juni.

– Vi vill få in så många synpunkter som möjligt från de boende. Det kan absolut påverka beslutet i slutändan, säger Harald Knutsen.

Nästa steg efter remisstiden blir att undersöka aktuella markområden för att se i fall den håller att bygga en ny järnväg på.

– Vi kommer att göra borrningar och samla in kunskap om marken i nästa steg, säger Harald Knutsen.

I nästa steg ska Trafikverket kunna precisera ytterligare var den nya järnvägen kan dras.

Mer läsning

Annons