Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bensinjätte överger Harmånger

/
  • Arne Langborn gör en av sina sista tankningar i Harmånger.. 2008 försvann butik och personal. Nu avlägsnas återstoden, två automatpumpar med 95 -oktan, E85 och diesel.
  • – För jädrigt. Hur ska det sluta med alla nerläggningar, muttrar Rune Nylander när han kollar trycket på de nymonterade sommardäcken.
  • Snart ett minne blott. En vecka in i maj och så går Harmångers sista bensinmack i graven. Läget vid E4:an hjälpte inte för lönsamheten.
  • Statoils truckdieselanläggning på fastigheten Rösta 8:18. Snart avlägsnas allt. Schaktning och borttransport av förorenade massor inleds.

Snart är det definitivt sluttankat i Harmånger.

Bensinjätten Statoil stänger den kompletta automatmacken på Backvägen intill E4:an och dieselpumpen vid Röstavägen

– Känns hopplöst, säger pensionärsparet Harriet och Arne Langborn från Strömsbruk, trogna Statoilkunder i decennier.

Annons

Motivet bakom beslutet lyder som det brukar vid nedläggningar. Kundunderlaget sviktar och lönsamheten följer med nedåt.

– Hade på känn att något var i görningen. Vi var här i söndags men då var pumparna avstängda utan synbar anledning, fortätter Arne Langborn.

Harmångerborna togs på sängen när nyheten spreds om nedläggningen på måndagen. I östra kommundelens största affärsrörelse, Starks, visste man ingenting.

– Väldigt tråkigt och beklagligt. Vi själva tankar alltid på den närmast liggande bensinmacken och så resonerar många här, kommenterar ICA - Supermarkets ägare i Harmånger, Monika Stark.

ICA - koncernen har lagt ner sitt projekt med att etablera mindre lågprismackar intill landsbygdsbutiker. Annars hade det varit ett möjligt motdrag menar hon.

Harmångers legendariske slaktare, Rune Nylander, är nu 85 år men kör dagligen med sin outslitlga Ford. Vi mötte honom när han kollade lufttrycket vid dieseltanken utanför värdshuset.

– Vad ska det sluta med alla dessa rationaliseringar. Landsbygden får betala ett högt pris. Jag minns när här stod en fullskalig Shellstation med betjäning och service.

Kommunikatör Tove Grönqvist på Statoils huvudkontor i Stockholm anger sjunkande kundunderlag och lägre intäkter. Hon beklagar olägenheten för Harmångerborna och påpekar att E4 -bilisterna alltmer sällan svänger av för att tanka.

– Vägen ska dessutom få en annan sträckning och att investera i en ny station är inte ekonomiskt rimligt.

Mer läsning

Annons