Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Visionen för kulturhubben: En levande mötesplats

/

Nyckelorden: publikt och privat.
En utomstående designer har anlitats för att ta fram en vision om ett kulturellt verksamhetscenter på Slottegymnasiet. På torsdagen lämnade han över till kommunarkitekten.

Annons

Ett kulturellt verksamhetscenter i Ljusdal. Där började det. Lasse Norin, kulturchef vid Ljusdals kommun, fick i uppdrag att ta fram en utredning och kom fram till att Slottegymnasiets lokaler är det bästa alternativet.

Enligt musik- och kulturenhetens kommunikatör, Pernilla Bjärne, används gymnasielokalerna endast 30 procent av tiden. Resten av tiden står det tomt.

Läs även: Konsert ska visa vad Estrad Ljusdal är – och markera startskottet för Estrad Ljusdal 2.0

– Lokalerna finns ju där även på kvällar, helger och lov. De borde användas mycket mer, säger Pernilla Bjärne.

I slutet av januari hölls en workshop med deltagare från olika delar av Ljusdals kulturliv. Högstadieelever, lärare, frilansare inom kultur, representanter från kommunen och musikskolan.

– Vi ville att så många som möjligt skulle få säga vad de tyckte, så under två dagar satt vi och brainstormade, vi satte ord på vad som för oss kändes viktigt och fick fram konkreta idéer som kan utvecklas till en kulturhubb, säger Karin Johansson, som är sånglärare på musikskolan och deltog på workshopen.

Några viktiga punkter var att det skulle vara en plats som finns tillgängligt för alla och som ska kunna användas som ett verktyg för integration. Det ska finnas rätt personer på rätt platser och det ska vara en blandning mellan uppstyrda händelser så som studiecirklar och kurser samt öppna verkstäder dit vem som helst kan komma för att skapa.

– Vi vill kombinera nytta, kompetensutveckling, med nöje. Det ska vara roligt att komma hit. Målet är att skapa en levande mötesplats, för alla, säger Pernilla Bjärne.

För att Slottegymnasiet ska kunna bli ett bra center för kultur, för alla, kommer en hel del förändringar att göras. Där ligger fokus just nu. För att få en bra start och en inledande bild av hur känslan ska vara har designern John Astbury anlitats. Han har gått igenom ritningarna av skolan och kommit fram med en vision, en bild av hur han tycker att skolan borde utvecklas för att bli en mer välkomnande och öppen plats.

Läs mer: Invånarnas åsikter viktigast när Ljusdals nya "Kulturhubb" sjösätts

– Vad kan vi göra för att utrymmet ska kunna användas bättre, säger han.

Till sin hjälp har han tagit del av det material som framkom under workshopen i januari och de ritningar och önskemål som kommit in från klasser på gymnasieskolan och övriga intressenter.

Det han fokuserat på är det publika och privata inom lokalerna.

– Det är nyckeln. Och att det fortfarande ska vara en skola, men inte riktigt kännas som en skola eftersom man vill välkomna människor utifrån, säger John Astbury.

Han menar att det ska finnas öppna ytor som drar in människor, men också utrymmen där man kan sitta för sig själv.

Hans idéer har han nu lämnat över till kommunarkitekten Hanna Gäfvert som kommer att ta ritningarna vidare.

När själva förändringsarbetet kan komma i gång är dock fortfarande oklart.

– Men arbetet med att fylla hubben med aktivitet samt hur organisationen kommer att se ut går vidare med full fart, säger Pernilla Bjärne.

Läs också: Läsartext: Estrad Ljusdals kulturparaply

Mer läsning

Annons