Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vem tar ansvar för skrotbilarna?

/

Vem har egentligen ansvaret för övergivna bilar? Det primära ansvaret har bilägaren men vad händer då denne inte sköter sig? Det kan bli en fråga för kommunen eller polisen eller väghållaren eller markägaren.

Annons

Svaret på vem som har ansvaret är inte helt enkel, det är uppdelat på fem aktörer: bilägare, markägare, polis, kommun och väghållare.

– Vi ska analysera vars och ens ansvarsområde och handlingsutrymme. Det här är ett komplext problem, säger Eiserman.

Med jämna och ojämna mellanrum dyker problemet upp. En bil står övergiven. Ibland är det en skrothög redan från början, men ibland kan det vara en relativt fräsch bil. Men även fräscha bilar har en tendens att bli sönderslagna om de får stå på samma plats tillräckligt länge.

Det kan bli ett miljöarende, det kan vara en fråga för bygg- och planlagen och därigenom gata och parkavdelningen. Det kan också röra sig om nedskräpning. Då är det ett brott och polisen blir inkopplad. Likaså om en övergiven bil är ett trafiksäkerhetsproblem.

Nu är skrobilsfrågan på rull i samverkan mellan myndigheterna, allt med det slutliga målet att en övergiven skrotbil inte ska bli långvarig på sin plats.

Mer läsning

Annons