Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Upprörda känslor om turistbroschyr

/
  • På framsidan av Ljusdals kommuns nya turistbroschyr står endast

Ljusdals kommuns nya turistbroschyr har väckt heta känslor. Losföretagare vägrar att dela ut den.

Annons

En broschyr med texten "Hälsingland 2012 Järvsö" – vad kan den handla om? Är det en i raden av turistbroschyrer från Hälsingland, där man också kan leta motsvarande för Ljusdal eller Los?

Nej, det är Ljusdals kommuns officiella turistbroschyr som handlar om hela kommunen.

– Man blir förbaskad. Vi har sagt till om detta men det händer ingenting i alla fall. Vi vägrade att dela ut den här broschyren i fjol och vi kommer att vägra i år också, säger Lena Nilsson på Wilmars Bagarbod i Los.

– Jag förstår inte hur man tänker. Skäms dom över att vi bor i Ljusdal? Alla ortsnamnen borde vara med, säger Lotta Persson på Lottaboden i Los.

Men det är en medveten strategi som ligger bakom beslutet att broschyren ska se ut på just det här sättet.

– Vi har ett samarbete mellan hälsingekommunerna där vi bestämt att broschyrerna ska se likadana ut. Att det står Järvsö på vår broschyr beror på beslutet att det turistiska varumärket i Ljusdal är Järvsö, säger turismchef Jenny Norberg, som ska åka till Los, lyssna till kritiken och förklara bakgrunden.

Mer läsning

Annons