Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Upprepad kritik mot Tallbacken

Trots tidigare krav om åtgärder finns problemen kvar. Nu får skolan ny kritik.

- Vi är tacksamma att vi blivit uppmärksammade på våra utvecklingsområden, säger Åsa Martinsson, biträdande rektor.

Annons

Freinetskolan Tallbacken fick kritik från Skolinspektionen efter en granskning som genomfördes i februari i år. En undersökning av verksamheten i årskurs 1-3 visade att skolan hade brister i arbetet med bedömningen av elevernas kunskaper. Skolinspektionen konstaterade att skolans rektor behöver ta ansvar för att utveckla gemensamma rutiner för lärarna. Granskningen visade också bland annat att skolans lärare inte alltid utgick från kursplanerna i deras planering av undervisningen.

Efter att skolan lämnat in en redovisning av sina åtgärder i september slår Skolverket nu fast att ytterligare insatser behövs.

- Vi lärare måste bli bättre på att visa vad vi gör, hur vi tänker, planerar och följer upp. Det underlättar om alla har samma struktur och form för planering och bedömning, säger Åsa Martinsson, biträdande rektor och lärare på skolan.

Ett förbättringsarbete inleddes redan i våras efter den första kritiken från Skolinspektionen. Skolan satsar nu på att ta fram ett gemensamt arbetssätt.

- Vi jobbar med det, men bra saker måste få tid för att förankras, säger hon.

Åsa Martinsson tror att införandet av den nya skollagen, som ställer större krav på skriftlig dokumentation, är en stor anledning till de brister som upptäckts på Tallbacken.

- I dag pratar vi mycket med barnen om hur de ska utvecklas och nå nästa steg. Men Skolinspektionen vill även att det ska finnas på papper, säger hon.

Skolan har en positiv inställning till Skolinspektionens synpunkter.

- Det är jättebra att få veta vad man ska förbättra, då är det bra att få besked från inspektionen, säger Åsa Martinsson.

Mer läsning

Annons