Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Undervisa mer kreativt

/
  • Lasse Norin, kulturchef, Erik Nilsson, koordinator på Estrad Ljusdal och Marie Karlsson, kultursamordnare, var tre av värdarna under dagen.
  • – Dansmatten kan förenklas, till exempel genom att dansa en lägre multiplikationstabell, beroende på ålder, säger dansläraren Madeleine Söderberg i grönt linne.

Att bara undervisa på ett sätt når inte fram till alla elever. Under måndagen fick pedagoger i Ljusdals kommun bland annat lära sig hur matematik kan läras in med hjälp av dans.

Annons

Dagen syftar till att pedagoger inom förskola, grundskola, gymnasieskola och särskola i Ljusdals kommun ska få inspiration till hur de kan lära ut sina ämnen på mer kreativa och estetiska sätt för att öka lusten att lära hos sina elever.

Under dagen hölls 13 olika workshops.

Till exempel en om dansmatte (som nog hade varit en dröm för denna artikels reporter som hade svårt för matte i skolan).

Så vad går dansmatte ut på då, egentligen?

Vi har tagit oss ned till källarlokalen på Slottegymnasiet där några lärare står i en ring tillsammans med instruktören och dansläraren Madeleine Söderberg. De gör just nu en multiplikationstabellövning som utgår från nians tabell. De räknar från siffran 1 och uppåt i turordning och när en siffra som ingår i nians multiplikationstabell kommer böjer sig den personen ned och slänger med armarna i stället för att säga talet.

– Det är lite intressant att se matematik i ett annat perspektiv. Att jobba med kroppen för att befästa kunskap, säger svenskläraren (som också lär ut matematik ibland) Eva Nordström.

Mer läsning

Annons