Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tvär vändning om timmerterminalen förvånar skogsbolag: "Har trott att Bränta var avskrivet"

/
  • En utredning pågår kring flytt av timmerterminalen till Böle. Nu funderar politikerna på Bränta i stället, vilket förbryllar skogsbolagen.

Skogsbolagen är förbryllade över att Ljusdals kommunpolitiker funderar på en helt annan lösning för timmerterminalen än att flytta den till Böle, den inriktning som kommunen, länet och Trafikverket har utrett tillsammans med näringen. Nu inväntar de besked direkt från politikerna

Annons

– Vi får avvakta och se hur kommunen tänker agera, säger Trätågs vd Olle Pettersson.

Trätåg ägs av Stora Enso Skog och Billerudkorsnäs skog, och har lastat om timmer i Ljusdal i snart 30 år. För några år sedan ville företaget flytta timmerterminalen till Kläppa, en plan som gick i stöpet av flera skäl, bland annat för att golfklubben inte ville upplåta mark till projektet.

Läs mer: Golfklubb vägrar sälja – kan stoppa terminal

De senaste åren har Böle legat i fokus, på initiativ av skogsnäringen och i samarbete med Trafikverket, kommunen och Region Gävleborg. Den utredningen har ännu inte offentliggjorts.

Trots det vill nu en politisk majoritet flytta timmerterminalen till Bränta i stället, enligt en cirkulerande skrivelse.

Läs mer: Socialdemokraterna gör helomvändning – majoritet för timmerterminal på Bränta

Den vill inte Olle Pettersson kommentera innan han har fått information från kommunen i frågan.

– Vi vill se var det här Böle-projektet hamnar först. Så jag har inga synpunkter just nu.

Roland Josefsson är leveransledare för biobränsle på Mellanskog och har nyligen tagit över som projektledare när det gäller timmerterminalen i Ljusdal. Han är förvånad över politikernas skrivelse.

Läs även: Över 200 miljoner för terminal i Bränta: "Det kommer att ta många år innan man har en lösning"

– Det är konstigt att det har tagit den här vändningen nu. Det kanske finns förklaringar till det, men jag har trott att Bränta var avskrivet som alternativ och att Böle var bra ur ett ekonomiskt perspektiv.

Problemet för Mellanskog är enligt Roland Josefsson att det tar så lång tid att komma till skott i frågan.

– Vi vill att biobränsleproduktionen ska komma i gång i området. Det blir lite hämmande när inte transportfrågan är löst. Nu sker det via lastbil lokalt Ljusdal och Söderhamn. Vi skulle vilja köra på tåg till Mälarområdet. Nu måste vi öka produktionen på andra håll för att vi inte kan köra från Ljusdal.

Läs också: Terminal kan dröja

Ett snabbt beslut att placera terminalen i Böle skulle därför vara en stor fördel, anser Roland Josefsson.

– Ja, bara det kommer till en lösning så är det positivt. För skogsägarnas del i Ljusdalsområdet är det bra om det blir något snart.

Björn Brink (C) har inte skrivit under skrivelsen om Bränta och tycker den är märklig, framför allt när det gäller tidpunkten.

– Jag tycker man gör det i fel ordning och borde låta Böle-alternativet få utvärderas. Böleutredningen tog ju skogsbolagen initiativ till. Då tycker man att den ska presenteras och höra om intressenterna är nöjda.

Harald Noréus (L) oroar sig över hur skogsbolagen ska reagera över politikernas planer.

– Jag tänker mycket på det. Det är olyckligt. Vi måste sätta oss i lugn och ro och diskutera. Vi har haft en seriös diskussion om Böle. Nu måste vi lägga orden rätt i mun, så att vi inte retar upp skogsnäringen.

Läs mer: Terminalen fortsätter splittra politikerna

Även Markus Evensson (S) är medveten om att skogsbolagen bör informeras om politikernas nya inriktning.

Det är inte grogrund för bra samarbete, att ni tittar på annan lösning utan att informera skogsbolagen?

– Det kan jag hålla med om. Att Ljusdal än en gång ändrar sig.

I politikernas skrivelse föreslås en tillfällig omlastning i Ede, en placering som regeringen redan har sagt nej till. Men Björn Brink har svårt att se hur en tillfällig lösning ska kunna fungera där.

– Man kan inte få tillfälligt bygglov på längre än fem år, sedan måste det bort. Vad jag kan se på den här planeringen hinner man inte med de finansieringar man eventuellt kan få bortanför 2020. Det är väldigt mycket som ska klaffa om det där ska gå.

Äntligen! Nu finns Helahälsingland som app. Ladda ner här, till Iphone eller till Android!

Iphone: App Store

Android: Play Butik

Mer läsning

Annons